Att driva en blogg

Nu har ju inte jag världens största blogg eller så, men jag har ett antal läsare om dagen, som för övrigt är de bästa läsarna, och jag ser till att behålla mina läsare också. Nya kommer, gamla går - så går det till.

Nellie B har nyligen kommit ut med  en liten tävling då hon varje söndag länkar någons blogg och ger den bloggen ett egen inlägg där hon ger kritik och sådant. Jätte snällt, helt klart. Men många anser ju att om de blir länkade av Nellie så har dem en stor blogg. Ah, fast så enkelt var det inte riktigt. Ju fler läsare, desto större ansvar - desto viktigare blir det att man levererar bra inlägg, uppdatering flera gånger om dagen och har en varierande blogg. Annars drar ju läsarna lika fort som de kom.

När jag bloggar brukar jag tänka - Vad får mig att fortsätta läsa en blogg?
 - Skvaller, åsikter.
   Jo jag läser ju en hel del olika skvaller bloggar och ärligt talat drar ju sådant väldigt mycket intresse! Att läsa
   andras åsikter om något som händer i världen. Eller vad andra stora personer gör om dagarna - det lockar
   läsare. Och egna åsikter ger folk ett val - antingen gillar dom din åsikt eller så hatar dom din åsikt. En läsare
   som tycker  att din blogg är "okej", kommer inte dela din blogg vidare. En läsare som älskar eller hatar
   däremot kommer vilja
   att deras kompisar ska se vad dom gillar/inte gillar. Läsare ger läsare.
 - Långa läsvärda inlägg.
  
Inga inlägg som handlar om allt och ingenting håller läsare kvar. Det finns verkligen inget tråkigare än inlägg    
   efter inlägg om ingenting. Inlägg där bloggaren tappar tråden, flyter iväg och inte kommer till punkt - det finns
   ingen mening med den texten, och läsaren orkar aldrig läsa igenom den. Håll dig till en sak när du skriver - ska
   du skriva om din dag i stallet, så gör det. Man kan lägga till något extra, till exempel om du skulle vilja tipsa om
   någon utrustning du använder just under den ridturen och så, men knyt ihop inlägget med att återgå till vad de
   faktiskt handlade om. Leverera inlägg som väcker tankar, känslor och åsikter hon läsaren - det gillas!
 - Variation.
   Inte bara massa dagboksinlägg, eller bara massa mobilbilder, eller naturbilder med värsta kameran. Våga
   bjuda på dig själv, våga bli hatad och älskad på samma gång. Jag gillar att man blandar systemkamerabilder
   med instagrambilder och lite videos hit och dit - kanske från någon ridtur/tävling eller när du bara flummar runt.
   Det behöver inte alltid vara värsta biblar med inlägg, men minst 2-3 stycken i veckan. Sen är det faktiskt helt
   värdelöst att "slänga in ett inlägg" på 2 rader om att du sitter och äter frukost eller nått - ingen bryr sig. Det
   behöver heller inte vara en bild till varje inlägg.. Och när du har bild bör bilden på nått sätt relatera till texten!
 
Det här var lite saker som jag tänker på när jag bloggar, och vad som får mig att stanna på en blogg.  Smaken är dock som baken - det vill säga delad - och detta passar absolut inte in på alla! Dock tycker jag att man som bloggare bör hålla sig till något liknande om man vill höja siffran unika besökare! Just saying!

Vad tycker ni är viktigt på en blogg - om om ni fick betygsätta min blogg från 1-10, vad skulle den få?
Skriv i kommentarsfältet!

Publicerat den 2012-12-10 - klockan 11:28:00





» Alice

en 9:a får du.
För att uppdateringen har blivit sämre och sämre. Men jätte fin blogg och massa bilder!

2012-12-10 » 12:51:38
» Maja

En 10. Älskar din blogg! Älskar din häst!

2012-12-10 » 12:59:28

Sjukt snygg blogg:) Klart en 10:D
Kram

2012-12-10 » 13:33:21
» E

fin blogg! Titta gärna in på våran blogg och kommentera :) Skulle bli super glad<3

Kram!

2012-12-10 » 17:20:43
» saga

Bra skrivet, allt bra? :)

2012-12-10 » 20:33:45

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback