Ett inspirerande inlägg från NellieB

Vad tycker ni om händelsen som ägde rum i Göteborg igår? För er som inte vet var det då alltså en tjej som igår vart attackerad av en ilsken mobb och vart anklagad för att driva "skvallerinstagramen" där ett flertal unga tjejer och killar (?) har blivit uthängda samt blivit kallade en hel del elaka grejer. Tjejen som vart påhoppad och anklagad nekar och anser sig oskyldig och har nu flyttat till en hemlig ort med sin familj för att inte råka ut för mer.
Ni kan läsa om händelse HÄR och HÄR.
Jag förstår inte grejen med att hänga ut sina kompisar på en instagram. En skvallerblogg om kändisar eller störrebloggare, fine. Dom har ändå valt det här livet, valt att uttala sig i media och de får stå för sina "misstag". Men att hänga ut en helt vanlig tjej som kanske ingenting har gjort, inför över 6000 följare - det är sjukt. Har den personen inget hjärta? Dessutom kommer personen att bli påkommen, och då har den ett antal smällar att ta.
Jag har otroligt svårt att känna medlidande för någon som själv har satt sig i den situationen. Så sorry bruden/grabben, men det här får du stå för.

Jag läser NellieBerntssons blogg varje dag, flera gånger om dagen. Och idag såg jag detta inlägg - se nedan - och tyckte bara "wow". Tjejen är 12 år och skriver sådana här inlägg.
"Tycker det är vår plikt som ”större bloggare” att skriva ang ”händelsen” i Gbg igår.

Satt nästan hela kvällen igår på nätet & läste om vad som hänt, kolla TV 4 nyheterna & SVT. Åh det jag kan säga är att det är tragskt & skrämmande. Jag har full förståelse att tjejerna som blivit uthängda är ledsna, lika stor förståelse för tjejen som nu typ bor på hemlig ort?

Jag kan verkligen se hur ”tuffa” folk är på nätet. Kolla bara mina insta bilder. Det är tjej bråk på varannan bild. Om vad? Jo…vem som kommentera först typ. Man kallar varann för fruktansvärda saker, hotar varann eller bara sprider hat. Folk lägger sig i & det blir större & större. För att ”nån” kommentera first?

Eller det blir kaos för att jag fick en bild skickad till mig från min kompis Kayla, där hon klippt bort det mesta av sig själv (mindre bra bild). Jag lägger ut den & taggar min bästis. Vissa goes maniac för att Kayla knappt syns på bilden & att jag är Ego. Vi tänker inte längre än näsan räcker. Tänkte NÅN ens tanken på att min kompis kanske inte ens ville vara me på bilden av nån anledning? Ne….bättre att kasta skit, pang här får du. Det är så lätt att ara tuff bakom sin data med hundratals mil mellan varann. Men tänkt till efter händelsen i Gbg. Vips är du inte anonym & folk reagerar, fast såklart på fel sätt.

Varför har visa sånt behov av att bråka? Fattar inte det? Bråka är det värsta jag vet. Jag svarar upp om NÅN hoppar på mig med drygheter, det anser jag har rätten till. Men att börja bråka om ex vem som kommentera först? Om du/ni nu tycker det är så fjantigt av den som komentera first…låt den liksom. Ni vet inget om just den personen, right.

Fick ett PM av en tjej som skulle be om förlåtelse till en tjej i klassen pga hon & massa andra kaxxat mot henne. Hon såg annorlunda ut & va inte som alla andra. Pga min blogg ville hon nu tänka om. Jag tyckte hon skulle hälsa 2 gånger på just den tjejen idag. Fråga om on ville hänga eller bara kanske sätta sig vid hennes bord? Det skulle hon…..

Tycker seriöst att alla borde tänka om lite. Varför bråka? Folk mister sina familjer i cancer & olyckor. Barn svälter & flyktingar kommer till Sverige utan nån mat eller boende. Seriöst…vi måste tänka till. Förjänade just den tjejen du just skrattade åt det? Killen du hånade, förtjänade han det? Tjejen som alltid sitter ensam i matsalen, är det hennes egna fel?

Jag vet att jag e inte gud. Men jag kan med storleken på min blogg göra skillnad.

Jag tänker iallafall göra minst 2 bra saker mot 2 olika personer varje dag, med start imon (idag). Sen hoppas jag att dom 2 personerna gör det åt varsinna 2 till, allstå 4 st. Alla kan göra skillnad. Tänk om tjejen som va lite annorlunda, ful eller allmänt konstig inte kom till skolan efter jullovet ? Nåt hade hänt henne eller whatever. Visst hade du saknat den dära konstiga tjejen då. Jag hade det. Men jag hade iallafall vetat att HON va en av mina 2……"


Publicerat den 2012-12-19 - klockan 11:32:20






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback