Önskeinlägg : Hur man lär sin häst att "pussas"

Har fått en del kommetarer om hur man lär sin häst att pussas, så tyckte att det var dags att skriva hur jag lärde min polle det.

Du behöver: Lite gott gott till hästen som belöning och ett stort tålamod.
 
  • Börja med att visa godisbiten för hästen så att hon/han vet att du har godis.
  • Sätt godisbiten framför munnen och gör kommandon för puss.
  • När hästen tar upp huvudet mot ansikten - sätt inte för höga krav, det räcker i början med att den tar upp huvudet mot ansiktet  - ta då ner godisbiten i midjehöjd och ge belöning.

Sen upprepar du detta och ökar kraven lite bit för bit, när hästen har förstått vad du vill kan du lägga krav på att den tillexempel ska nudda din munn. Tillslut tar du bort godisbiten från munnen, ger kommandot och berömer sen. Jag brukade ha godiset bakom ryggen, nu har jag inte godiset framme.

Viktigt att tänka på:
- Ge aldrig godis uppe vid ansikten - detta kan leda till bitande.
- Ge inte godis varje gång - då förväntar sig hästen det och kan bli väldigt nafsig, bättre att överaska så att den gör tricket för att förhoppningsvis kunna få godis. Du kan också variera godiset, ibland ge gräs, ibland morot  osv.
- Om hästen börjar söka sig upp i ansiktet utan att du har gett kommando, säg bara till den och ta ner huvudet. Gör ingen grej av det.
-


Publicerat den 2012-11-26 - klockan 22:51:00





aww så gulligt!

Svar: Tack!
norinjonna.blogg.se

2012-11-27 » 16:56:49
» Elsa

Det kan gå illa ibland om man lär hästen ett trick, speciellt om man lär trick där hästen får komma tätt inpå. Hästen kan börja ta sig friheten och tro att det är okej att gå in på ditt space.. bara så att du tänker på det ! :)

Svar: jag vet. jag skrev ju det?Låter absolut inte Witezz söka sig uppåt mot ansiktet utan att hon ber om det. Och absolut inte öpppna munnen på något sätt i närheten av mitt ansikte. Men tack ändå!
norinjonna.blogg.se

2012-11-27 » 17:20:45

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback