Vilken är din värsta ovana?

Leda hästen i bara grimman - Har själv otroligt lätt att göra det. Ett exempel är när man bara ska flytta hästen från boxen till kedjorna i gången. Får dock lägga extra band på mig under ridlägerveckorna då småbarnen absolut inte ska lära sig att göra sådan för hur svårt är det att sätta fast ett grimskaft? Man har betydligt större chans att hålla hästen i grimskaftet än i bara grimman, och slipper smärtsamma ryck i armen.
 
Kolla ner i manen när vi rider - Gör jag också väldigt ofta, men de tär något som jag kämpar mig igenom för att sluta med! Genom att hålla uppsikt var man rider och att följa reglerna (håll åt höger, snabbaste gångarten på spåret, halt i mitten av en volt) blir det lättare att planera ridningen både för dig och ditt sällskap. Att stirra ner i manen när man rider genererar många tvärstopp för att man missat mötande ekipage.
 
Smörja efter varje ridpass/aldrig smörja - Vi smörjer helt enkelt lädret när det behövs för lagom är bäst. Smörjer man efter VARJE ridpass så riskerar lädret att mögla inifrån pga förmycket fukttillförsel. Smörjer man aldrig så riskerar man att lädret spricker och går sönder. Ett par dagar i veckan räcker bra, mer behöver/bör man inte smörja lädret om man vill att det ska hålla.
 
Bara borsta där utrustningen ska sitta - Enstaka gånger när man är försenad eller liknande, då är det ok att bara borsta där sadel och träns och benskydd ska sitta. Men det är väldigt många som endast dammar av hästen lite även när de har tid aatt rykta igenom hästen ordentligt. Varför gör man så? Det är ju oftast under borstning och rykt som man upptäcker skador och sår, så förutom att öka blodcirkulationen så finns en viktig funktion med att borsta hela hästen = den dagliga visitationen som man oftast gör samtidigt. Slarvar man med borstning så slarvar man oftast också med visitering vilket medför onödiga risker för skador och sår att bli värre. Det enda jag "slarvar" med att borsta är man och svans, dels för att jag inte har tid ibland men också för att det är onödigt slitage att borsta den VARJE gång!
 
Sitta med mobilen vid fram- och av-skrittning - Jag ljuger om jag säger att jag aldrig har tagit fram mobilen under skritten. Den kan vara allt från att titta klockan till att skicka iväg ett sms. Tycker dock inte att man bör göra såhär. Hur trygg man än känner sig på sin häst så kan något hända ino loppet av några sekunder och när man hanterar hästar ska fokusen ligga 100% på hästen. Det är ett levande djur, inte en boll som ligger där du placerar den.
 
 

Publicerat den 2013-04-02 - klockan 17:27:00





Jag brukar nog leda hästen i grimman, fast bara till hagen precis utanför stalle, du vet vilken tror jag :P

2013-04-03 » 00:35:34
» Hanna

Roligt inlägg , liknar Nevves lite eller har jag fel ?
Fin blogg , keep going ;)

2013-04-05 » 21:23:35

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback