Bästa sättet för att bygga upp en relation mellan häst & människa

Är inte att stå i en rundkorall och jaga iväg hästen tills örat vinklas in och hästen ber om att få komma in till dig. Att komma till stallet och rida hästen varje dag är inte heller det bästa, även om det är en bit på vägen...typ.
Faktum är att det absolut bästa sättet, för att bygga upp en relation mellan häst och människa är att umgås. Kravlöst umgänge, bara sitta i hagen och... vara. Va en i flocken, sitt där när dom betar, va med när de går och dricker, gör allt med dem som om det vore din egna familj, som om du tillhörde deras flock!

Inte nog med att du då kommer närmare din häst utan du kommer att lära dig att förstå denne! Du kommer ha spenderat så mycket tid med denne att du vet exakt vad minsta vinkel på örat betyder. Och att lära sig hästens språk är bland det viktigaste för en hästmänniska att kunna - hur ska vi annars kunna kommunicera på ett rättvist sätt med våra kompisar?
 
 
Om det finns någonting jag verkligen vill göra med Witezz innan vi skiljs åt, så är det att just bara umgås. Jag vill sitta där i hagen tillsammans med henne och hennes alla kompisar och bara vara! Jag vill sitta där i timmar och bara titta på dem, inte kräva att någon kommer fram till mig, inte kräva att någon gosar med mig utan bara... titta på dem! Visa att jag kommer inte bara till hagen för att hämta dig för ridning... Det om något vill jag göra.. inte bara en gång, utan alltid.
 
Nu är det dock så att jag har mitt stall 45min/1h ifrån mig vilket innebär att jag dagligen har bussar att passa. Bussarna går med 1-3h mellanrum och i vissa lägen går dem inte alls. När jag slutar skolan så sätter jag mig på bussen. Jag är i stallet lite innan 16.00 och ska då mocka och fixa stallet samt rida 1-2 hästar (oftast 2). Jag klagar inte, absolut inte. Jag älskar att rida och timmar på hästryggen ger erfarenhet, viktig erfarenhet. 
Men det jag gör tar upp dom fyra timmar vi har på oss innan bussen går hemmåt. Oftast springer vi till bussen, och att ta den senare bussen bara för att sitta i hagen en timme kommer inte riktigt på fråga. Den bussen är i Norrtälje klockan 21.00 vilket är på tok för sent om jag ska duscha och äta middag...
 
 
Jag ska lösa det här. Jag vet att jag och Anna kommer få sova mycket i stallet under hösten/vintern och hjälpa till och sköta gården. Då Witezz, då ska vi umgås!
 
 

Publicerat den 2013-08-10 - klockan 10:48:49





Riktigt bra inlägg! :)

2013-08-11 » 16:36:39
» Lisa

Bra skrivet och superfin bild! Hoppas att du kommer ännu närmare henne! :)

2013-08-12 » 12:05:38

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback