Att släppa kontrollen

Idag har jag ridit ut på världens mysigaste ponny, haft världens mysigaste ridtur och fått världens mysigaste "efter-ridturen-gos"! Hon är bara så otroligt underbar och om någon kan få mig på bra humör så är det hon!
 
Vi red ingen jätte lång runda idag då jag inte känner mig så bra, hehe det kanske inte var så jätte bra att gå så hårt på judon igår... Men vi travade en hel del, jag gjorde några galopp övergångar och först fattade Witezz helt fel alla gånger, vilket jag dock har lite förståelse för med tanke på att jag inte kan ge någon som helst hjälp med handen. Efter några fattningar fick vi dock till det och hon gjorde klockrena fattningar! Övergångarna i trav var också riktigt bra, bättre är någonsin förut och jag gick ganska snabbt över till att jobba med flyttningarna. Jag brukar övar på att flytta i 3 moment.
- Bogen, alltså bara framdelen
- Rumpan, alltså bara bakdelen och...
- Bålen, alltså hela kroppen.
Jag vill att Witezz ska kunna skilja på mitt skänkelläge och vara lyhörda för mina skänklar. Hon är superduktig hittills, men ni kan ju tänka er att detta är ganska svårt när jag inte kan visa vägen med händerna.
 
En annan del av ridturen idag som jag verkligen, verkligen njöt av var den delen då jag var tvungen att släppa all kontroll. Det var på den lilla skogsstigen där et var på tok för mörkt för att jag ska se den kringelikrogia stigen emellan alla tallar och rasade träd. Med andra ord fanns det bara en sak att göra - släppa all kontroll, luta mig frammåt och låta Witezz välja väg, visa vägen och gå. Jag litar på att hon hittar och träden hinner jag trcka mig undan för då de är så nära att jag kan urskilja dem. Så otroligt mysigt att släppa allt och förlita sig helt på hästen, jag hade mer än gärna blundat om det inte vore för att får så dålig balans i sadeln då, hehe.
 

Imorgon blir det en annan runda, men med ungefär samma koncept. Vi kör lite övergångar, halter och kanske lite tempoväxlingar... Hmm, det tål att tänkas på! Men först är det ännu en dag i skolan med lektioner som känns värdelösa eftersom att vi antingen "leker" eller går igenom någonting som kommer att vara glömt till nästa termin.

Publicerat den 2013-12-17 - klockan 19:49:00





» Tuva

Låter superhärligt! <3

2013-12-17 » 20:46:09

Jisses vilken fin häst :)

2013-12-17 » 23:22:30

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback