Ett självklart nej

Hästen tar några steg när du ska hoppa upp - du säger nej. Hästen knuffar dig - du säger nej. Hästen sträcker sig efter de sista höstråna på marken mitt under tränsning - du säger nej. Hästen lyssnar inte och du blir snabbt aggresivare. Ryter till starkare och använder människan bästa verktyg, händerna. Sliter upp huvudet på dem, ber de att packa genom att daska till dem på bringan och sedan var den dagen förstörd eftersom att du inte kan släppa din ilska.
 
Men, vet hästen vad nej betyder? Har du lärt den de precis som du lärde hästen att pussas?. Jag skrev förut ett inlägg om att allt vad uppfostring, inridning och all hantering av hästar borde ses precis som trickträning, och det står jag fortfarande fast vid. Varför är det så självklart att hästen alltid vet vad vi menar, och vad ger oss rätten att "klatcha till med spöet" när hästen sedan inte lyssnar.
De kan ju inte, som vi, säga va. Ett "Nej" ifrån hästarnas perspektiv är bara ännu ett av de miljarder ljud du ger ifrån dig dagligen och för att hen tänker så, blir hen slagen.
 
Fundera på om det är rätt. Ligger inte det i vårt ansvar att lära hästen allt den behöver veta för att göra oss människor nöjda. Vi måste vara konsekventa och visa tydligt vad vi menar - hur vi gör det är upp till var och en, men att vara konsekvent och tydlig är ett måste.
 
 
Hur ser jag om min häst vet vad nej betyder?
Prova. När hästen gör någonting oönskat, sig nej. Reagerar han/hon, grattis. Då har du gjort ett bra jobb och kan fortsätta precis som alltid.
 
Vad gör jag om hon/han inte reagerar?
Då är det dags att börja vara konsekvent och tydlig. Börja med att välja "kommando". Jag, till exempel, börjar som fas 1 med att säga nej - högt och tydligt. Om Witezz inte reagerar eller helt enkelt ignorerar mig så säger jag ännu en gång nej, ännu tydligare, argare och kan dessutom stampa till med foten för att visa att jag menar allvar. Lyssnar hon mot förmodan inte då heller utan fortsätter att mumsa på höet som hon inte ska äta just nu, så gör jag mig stor, går emot henne med stora steg samtidigt som jag ännu en gång ryter till, argare än någonsin. Behövs det så flyttar jag på hennes huvud och placerar henne där hon stod från början. Nu belönar jag henne. Klappar henne massor och släpper all ilska och irritation som fanns där innan.
 
Det är otroligt viktigt att du på en gång släpper all ilska, oavsett om hästen lyssnade första gången eller inte ens sista. Annat viktigt är också:
- Att du håller dig till faserna, alltid. 
- Att du endast säger nej när det är nej. och att du genomför vad du har bett om. Har du sagt nej, så är det nej. - med andra ord ska du vara konsekvent.
 
Vilka beteenden som är straffbara är självklart upp till dig men visst vore det väl superskönt ifall hästen faktiskt lyssnade när du säger nej. Tänkte på det här mycket förra veckan och det var då det gick upp för mig att vi väldigt ofta tar för givet att hästarna kan var vi ber om, även ordet nej. Vet din häst vad Nej betyder?
 

Publicerat den 2013-12-02 - klockan 19:07:34





Riktigt bra inlägg, håller med dig om vartenda ord! :)

2013-12-02 » 20:41:37

Väldigt bra skrivet i din text här :)

Jag säger då att jag inte är med i din tävling som du har just nu. Men kul att du hittade min blogg, lämnade en kommentar och det var verkligen jätte kul. Men av alls så tycker jag du har en jätte fin blogg :)

2013-12-02 » 21:02:20
» Emma

Sv; du kan absolut sätta ett annat kommando för att backa! Sålänge du använder dig av det i lekarna med så din häst inte blir förvirrad :)
Tänkte bara fråga,vill du helst ha en video där jag leker med Mellis o pratar samtidigt eller vill du att jag bara ska prata? Haha :) Bra inlägg föresten! :))

2013-12-02 » 22:29:06
» Emma

Okej då vet jag hur jag ska ordna den :) Synd att det är så mörkt om kvällarna bara.. Men fixar det i helgen. Vad är det för förslag på exempel du vill ha ? :)

2013-12-03 » 06:55:55
» Karin

Sv. HAHA, ingen fara, du får kommentera hur många sådana kommentarer du vill! :-D
Ha det bra!

2013-12-03 » 23:28:49

Väldigt bra inlägg! Har tänkt mycket på det också faktiskt :)

2013-12-08 » 17:31:00
» Erica


Bra inlägg, man kan använda både röst och kroppsspråk utan att slå hästen. En ny häst i stallet behöver sin tid på sig att lära den nya ägarens "rutiner och kroppsspråk". Mina hästar har fått lära sig att det är jag som bestämmer men jag väntar även på deras vilja ibland också. Ex när man ska tränsa, jag tvinga ingen häst att hoppa in i ett träns och bända upp munnen. De ska vilja och de vet oftast vad allt leder till. Ge och ta helt enkelt, då får man så mycket tillbaka och en bästa vän =)

2013-12-08 » 17:52:50

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback