Hästens språk

Igår när jag under Anna's ridpass satt i hagen och filosoferade så tänkte jag väldigt mycket på "hästens språk", även känt som eques. Hur kommunicerar hästar, gör dem saker som är osynligt för blotta ögat eller ser vi allt? I tänkande stund hade jag de allra flesta hästar omkring mig och jag tittade noga. 
 
Strumpan var väldigt "högljud". Hon hade inga "små och fina signaler" utan gick på med ett bett i rumpan på en gång, åtminstone som det såg ut ifrån min synvinkel. Hon var grinig mot andra hästar, bad dem att flytta på sig utan någon vidare anledning egentligen, eller så hade hon en anledning vilken jag som människa inte förstod mig på.
 
Witezz var väldigt tystlåten utav sig och verkade mest känna sig ivägen för bland annat Strumpan. Vart hon än gick vart hon iväg schasad och var tvungen att flytta på sig. Hon var nyfiken precis som alla andra och ville komma fram och se vad för underlig figur jag var under luvan men fick aldrig chansen.
 
Candlelight var ganska respektlös och rotade i mina fickor efter godis som inte legat där på flera veckor. Drog med mulen över hela mig och letade med överläppen. Putade på mina händer och trots att jag hela tiden schasade iväg henne kom hon tillbaka. Det var då det slog mig att hur tydlig jag än tycker mig vara, så tycker uppenbarligen inte Candlelight det. Jag gjorde mig stor, gick emot henne med tunga steg men ändå kom hon tillbaka, varför? Jag sa ju Nej, eller? Jag viftade med armarna fram och tillbaka, gjorde konstiga ljud och puttade bort henne ifrån mig, ut ur min "bubbla". Jag funderade över varför hon inte respekterade ett nej och kom snabbt fram till att mitt gestelerande inte var nog. 
 
Hästarnas språk, eques, är så mycket mer än bara kroppsspråk. Hästarna talar med känslor. Det ligger någonting bakom deras bakåtslickade öron och rullande ögon, det ligger en stark känsla. Så när jag på riktigt blev irriterad på Candlelight och kände irritationen i mig räckte det med att jag gjorde ett litet "utfall" emot henne så lät hon mig sedan vara och höll sig på avstånd.
 
{bilden har ingenting med inlägget att göra}
 
Det är så lätt för oss hästmänniskor att säga vad vi ska göra, hur vi ska göra det och varför vi ska göra så för att hästarna ska förstå men det ligger så otroligt mycket bakom deras språk mer än bara rörelser och det är där vi måste göra vår största förändring i jakten på förståelse. Vi måste ändra hela vårat sätt att tänka och framför allt måste vi släpa för långsinthet. Vi måste snabbt kunna förmedla en känsla och lika snabbt kunna släppa den känslan. Vi måste vara konsekventa i våra handlingar och inte be om saker i onödan.
 
Hästensspråk är en hel värld för oss och det gäller att sålla. Vi kan omöjligt lära oss hela deras språk utan det gäller att hitta ett gemensamt språk och hålla det så begränsat som möjligt. Språket måste innehålla röster, kroppsspråk med framför allt känslor. Ni har väl alla fått höra någongång i ert liv att hästen känner vad du känner. Är du nervös inför en tävling så blir hästen också nervös. Är du rädd för mörkret så blir även hästen rädd för mörkret, så om du skulle be en häst att sluta upp med vad den nu gjorde och du har huvudet fullt av nallebjörnar och rosor så kommer hästen garanterat inte att ta dig på allvar, har du däremot huvudet fullt av riktiga irritationskänslor så kommer resultatet garanterat bli annorlunda!

Livslevande exempel: Jag har ibland Witezz lös i stallgången, dels för att hon trvs med det men också för att jag trivs med det och det är ett bra sätt att kontrollera vart vi har varandra. Jag hade borstat av henne efter ridturen och skulle gå och fixa ihop hennes mat. Hon stod helt stilla tills hon hörde maten vilket fick hennes matsignaler att vibrera, hehe. Hon kom emot mig och jag blev genast ganska irriterad. Det var inte okej och så mycket vet hon. Jag ställde ifrån mig maten och gick med bestämda steg ut ur "matboxen". Jag gick emot henne och utan minsta protest eller ifrågasättande backade hon undan. Jag behövde inte säga någonting, inte röra henne utan vad jag kände inom mig räckte för att få Witezz att inse vart skåpet skulle så, eller i det här fallet hon. 

Jag tränar en del med Witezz att backa "undan" ifrån mig och "visa respekt" för min bubbla vilket hon gör med framgång, skillnaden på de "träningstillfällena" och just denna gången är ganska stor och uppenbar. Hon kan göra saker jag ber henne om men det här var annorlunda, hon förstod mig och respekterade min vilja. 
 
{Bilden har inget med inlägget att göra och ja, jag måste fixa bilder}
 
Vad jag alltså egentligen vill komma fram till att det inte är så lätt som det verkar. Det är en hel värld där ute och gräver du dig in för djupt blir det svårt att hitta ut igen! Hästar pratar inte enbart med kroppsspråk, du kan vifta hur mycket du vill med armarna och hästen kommer inte alls att förstå vad du menar. Vill du be hästen att sluta nosa i fickorna på dig så måste du vilja det av hela ditt hjärta, du måste känna det. Jag menar inte att hästen inte kommer att reagera alls, den kanske till och med slutar, men det betyder inte att denne har förstått vad du egentlinge menade med ditt viftande. Håller ni med mig eller cyklade mina tankar iväg åt helt fel håll?

Publicerat den 2013-12-29 - klockan 16:14:00





» Kim

Mycket bra skrivet! Tycker inte alls du är ute och cyklar :)

2013-12-29 » 21:54:39

Så himla sant! Du är så klok ^__^ har också tänkt på det där, dock är jag inte bland hästar nog mycket för att kunna genomföra det irl :c

2013-12-30 » 00:35:10
» Klara

Jättebra och intressant inlägg! Håller med dig att hästar talar med mycket känslor. Jag brukar sitta i hagen och studera hästarna och hur dom beter sig mot varandra, det tycker jag är det bästa sättet för att lära sig hur hästarna funkar med andra :)

2013-12-30 » 16:13:02

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback