Natural horsemanship

Efter en hel del läsande på internet har jag nu bestämt mig för att relationen mellan mig och Witezz behöver bli bättre! Hon ska tycka det är roligt när jag kommer och hämtar henne, hon ska vilja komma ut och träna med mig, hon ska lita på mig samtidigt som hon ska våga testa nya grejer på egen hand.

Därför ska jag börja leka "the seven gamesmed henne! 
 
Tittade nämligen in på den HÄR sidan, där man bland annat kunde läsa om hur man läser sin hästoch olika träningstips. Kände att en hel del kan förbttras från min sida och jag kände även igen en del - både positivt och negativt betende från Witezz sida.
 
Så som sagt, jag ska börja med de 7 lekarna, där första leken - Friendly game går ut på att jag ska kunna beröra Witezz överallt, med vad som helst - och hon ska vara precis lika avslappnad genom hela processen.
 
Kort om Friendly game:

Den här leken lär din häst att inte se dig som ett rovdjur som tänker äta den till frukost. Målet är att få din häst van vid att alla möjliga saker händer runt omkring dess kropp. Detta innefattar att blir berörd av dig och av utrustningen och att hantera olika saker och aktiviteter i sin närhet. Viktigast av allt är att du ALLTID håller alla aktiviteter på en vänskaplig nivå - du vill inte skrämma din häst så att den uppfattar övningarna, sakerna eller dig som någonting negativt.

 
 
 
 

Publicerat den 2013-02-26 - klockan 22:27:34





sv; tack, detsamma!
Det är bara bra tack, sj? :)
Kram!

2013-02-26 » 22:54:33
» jenny

sv;
Tack detsamma! Japp, det är bra, själv? :)

Ps Jättegullig häst! :o

2013-02-26 » 23:05:36
» Tove

Hej hej!
Måste säga att din blogg är otroligt fin, headern ger ett bra intryck!

Svar: Tack så mycket! :D
norinjonna.blogg.se

2013-02-27 » 10:02:07

Jag har kommit väldigt nära min häst på senaste och lite jag har gjort är tex. När du är ute och går med henne så se alltid till att hon ska gå där du vill, aldrig före dig och det ska va i din takt. Går hon förbi dig så backar du henne direkt. Det är början på ledarskap, sen att kunna ha hästen lös på stallgången även fast du går och lämnar saker i sadelkammaren eller diverse saker. Lämnar jag Omia i spolspilatan nu så går hon ingenstans. Träna dock på det när ingen är i stallet och se till att ha alla dörrar stängda haha ;-) Alla tycker inte att lämna hästen lös i stallgången är en sådan bra idé kanske men det stärker banden när hästen lyder en och vill stanna. Löslongering utan longeringspisk är även en bra övning, inkallning och röstkomandon är riktigt bra träning för att stärka banden. Finns så mycket roligt man kan göra med sin häst för att stärka banden, i början fick jag absolut inte va och klappa Omia i ansiktet men nu kan jag stå och lägga mitt huvud mot hennes panna medans hon står still och och är allmänt mysig! :-) Hoppas du fick något bra tips du vill pröva iaf!

Svar: Tack så mycket, ska absolut testa!
norinjonna.blogg.se

2013-02-27 » 11:02:05

Friendly game har hjälpt mig jätte mycket med min skvättiga och fega arabkorsning. Han har varit livrädd för prasslande saker, men nu går det att lägga en presenning över hästen utan att han rör sig ur fläcken. Så Friendly game är absolut jätte nyttig träning, dom andra lekarna har jag inte använt mig så mycket av dock men tycker att The seven games verkar vara en bra grund att ha vare sig man tävlar eller bara rider i skogen :)

2013-02-27 » 12:26:29

vad tycker du om mitt åsiktsinlägg kommentera gärna! :D

2013-02-27 » 13:56:14

Sv. Tack

2013-02-27 » 16:15:08

Åh vilken supersöt header :D

Svar: Tack! :D
norinjonna.blogg.se

2013-02-27 » 20:26:52
» alva

sv; tack allt är bra med mig, själv?

2013-02-27 » 20:31:14

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback