Be the best version of you

 
Det vart dåligt med bloggande igår, kom hem från stallet - spelade playstation - städade garderoben - packade upp lite - åt mat - gick till Alex - tittade på ponnyakuten4 - somnade. Ungefår så gick det till från det att jag kom hem från stallet till det att jag somnade.
Vad tyckte ni om första avsnitten till ponnyakuten 4? Personligen vill jag bara säga att i de allra flesta av problemen är det ju människan som är problemet. Tillexempel den där tjejen med den vita hästen som hade problem med att tillexempel sitta upp. De första hon gjorde var ju att sparka hästen på rumpan... Sen red hon allmänt kasst. Det var en där, som hade problem med att hästen bara gick iväg, inte lyssnade - den vill jag se mer utav!

Tränade ju lite sådant igår - markhantering! Dock är mitt problem inte att Witezz springer ifrån mig, utan att hon inte går framåt - hon tar kommandot över mig och har inte fokus på mig när jag ber henne om något.
Jag har inte från början varit konsekvent, jag har gett henne dubblasignaler och nu tar hon inte någon utav dem för att hon har tröttnat på att inte veta när hon gör rätt.

Så vad gjorde vi igår? Jo vi började med att hon ska lägga fokuc på mig, hehe. Sen började vi öva lite på liksom själva grunden.
Jag står framför henne, jag lutar mig fram och hon ska backa. Lyssnar hon inte så ökar jag min framåtlutning, tar nått steg framåt samt använder spöt som hjälpmedel. Hon hade först inte fokus på mig, men sedan var hon duktig och backade rakt och fint på mitt komando!
Sedan gjorde vi tvärtom, jag lutar mig bakåt, hon ska gå mot mig, lyssnar hon inte så backar jag något steg och rycker lite i grimskaften. Detta är lite grunderna, att kunna - med hjälp av kroppspråk - flytta hästen dit man vill. Hästen ska ha så pass mycket fokus på dig att du bara behöver flytta överkroppen bakåt, så tar h*n ett steg framåt.

Sedan gick vi över till att Gå. Hästen ska gå på samma ställe (alltså tillexempel vid din axel) - Stanna när du stannar och backa om du backar. Det gick bra efter ett tag, hon förstod vad jag ville men hon har fortfarande inte 100% fokus på mig. Hennes reaktion var seg och så.

Men vi tränar på! Eller tränar och tränar, det här ska ju egentligen vara vad man gör varje gång man leder hästen. Varje gång man hanterar hästen från marken så är ska man ju hantera dom rätt. Så från och med nu komemr jag aldrig "slarva" med signaler och hjälper till Witezz, hon ska veta vad jag vill och hon ska ha fokus på mig.
 
Hon har ju varit lite så i ridningen också, lägger fokus på annat och det resulterar ju i att hon är väldigt tittig, jag blir irriterad.

Men vi ska öva vidare och tillslut ska det nog bli något bra av det!
 

Publicerat den 2013-01-14 - klockan 11:59:37





Super bra blogg, super söt häst!:)

Svar: Tack så mycket!
norinjonna.blogg.se

2013-01-14 » 21:33:20

Intressant inlägg verkligen :D Tsck!

2013-01-15 » 12:09:58

Intressant inlägg verkligen :D Tsck!

2013-01-15 » 12:09:59

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback