Önskeinlägg: Hur ser ett vanligt ridpass ut?

Bad ju er kommentera vad ni ville att jag skulle skriva om förut, och här kommer första önskeinlägget..håll i hatten!
 
Ett "vanligt" ridpass för mig är ju en uteritt. Vi har inget ridhus eller ridvolt där jag rider så skog och ängar är vad vi har att rida på. Därför blir det väldigt ofta uteritter, och behöver vi rida dressyr så blir det i hagen eller på någon äng. På sommaren rider vi dock dressyrlektioner 1 gång i veckan men tänkte att ni kanske kan få reda lite hur jag tänker när jag rider ut på Witezz, eftersom att varje uteritt är ett litet dressyrpass i sig.

Så, jag börjar självklart med att skritta upp. Beroende på vart vi rider, är det olika lång uppskrittning, men minst 5-6 minuter skritt innan jag travar igång. Ett tag innan jag börjar trava börjar jag att jobba ihop Witezz, ser till att framåtbjudningen finns där och att hon lyssnar på mig. Sedan travar jag igång, travar i ett friskt tempo samtidigt som jag jobbar Witezz framåt och nedåt. När jag är ute och rider varierar jag mellan att försöka uppnå en dressyrform eller en lång och låg form. Galoppen är antingen en lite kortare sträcka, men då jobbar jag henne ordenligt och galoppen ska vara kort, eller så galopperar vi en längre sträcka, Witezz får sträcka ut, men ska fortfarande vara lång och låg åtminstonde. Beroende på hur hård träning hästarna går galopperar vi olika mycket, olika långt och olika fort/kort. Men även om hästarna går hårdträning så kör vi ju inte bara aslånga galopper i högt tempo utan försöker att variera men ändå ge ordentlig träning.

Jag försöker också varva "dressyr-uteritt" med "kul-uteritt", det vill säga att jag inte alltid ställer henne i varje sväng, jobbar henne i värsta formen, kontrollerar tempot hela tiden, utan ibland rider jag ut "kravlöst" - som då innebär att jag inte "kräver" någon form utan det ända jag kräver är att hon ska lyssna på mig.

Så kortfattat - naturen är min ridbana. Men det är viktigt att ha kul också, variera ridningen så man inte alltid kräver samma saker och utför samma moment.

Jag tänker också väldigt mycket på min sits när jag rider ut, tänker på att hålla händerna på plats och stadigt. Skänkeln in mot hästen, hälen ner och tårna framåt. Ryggen rakt, brösten fram och hakan upp. Sitsen slipar jag extra mycket på just när jag rider "kravlöst" eftersom att jag då inte koncentrerar mig lika mycket på Witezz.
 
Hur riden ni era hästar - uteritt/ridhus? Dressyr - hoppning/ha kul.
 
Inlägget önskades av: Josephine Dahlerus som driver den HÄR bloggen.
 
 

Publicerat den 2013-01-17 - klockan 20:39:03





Så! :) Säg gärna till när du följer mig också

Svar: Följer dig nu!
norinjonna.blogg.se

2013-01-17 » 20:46:54
» Izza

Jättefin blogg! Allt bra?

2013-01-17 » 20:59:56

Fin blogg, kram!

2013-01-17 » 22:02:13

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback