Dubbeltravet på Eskilstuna - hur gick det?

Har äntligen kommit hem, lagt mig i in egna säng, kollat igenom alla bloggar i min lilla lista och bara tagit det lugnt och smält de senaste! Helgen har varit otroligt lång, och jag kom dessutom hem en dag senare än planerat.
 
För att sammafatta en lång helg kort så får vi ta den bitvis - vi börjar med Eskilstuna.
Den här helgen på Eskilstuna räknas helt klart till en av mina bästa helger på länge. Jag, Ella , Cissi och Olli packade in 3 hästar, 4 balar hö, en körvagn, 2 travselar, 1 körsele, 5 täcken var till alla hästar samt diverse hästskötargrejer såsom mathinkar, ryktlådor och skydd etc. Jag kan i ärlighetens namn säga att vårt lastutrymme på lastbilen har aldrig varit så fullsmockat. Hästarna såg inte ens ut och dörren gick inte ens att öppna med risk för att saker rasade ut!
 
Hur som helst har helgen på Eskilstuna bara varit hur bra som helst! Strumpan och Candlelight hade ett varsit travlopp på fredagen och ett varsit travlopp på söndagen. Lördagen hade dom där lite mer smaskiga loppen. Bland annat Nordiska Mästerskapsförsöken där jag och Candlelight slutade som tredjeplacerade och en rekordsänkning till under 1.50.0! ÄNTLIGEN!!!!! Det nya rekordet blev 1,49,7 och vi är otroligt nöjda med henne! Speciellt med tanke på att hon i värmningen trampade av sig en sko plus att hon trampade sig lite på foten så det vart ett blödande sår. Hon hade dock inte ont alls och sprang lika fint som innan, men ändå!
 
Strumpan hade ett kortlopp denna dag, ett lopp på endast 1000m med autostart. Åh vad hon kändes fin. Hog starten perfekt, hon svarade på hästarna bredvid och gjorde allt för att hålla dom bakom, men föll sedan olyckligtvis in i galopp. Kanske av pressen, kanske av farten eller av att jag rörde mig i vagnen för att lägga till sidoskankeln. Hur som helst tog det ett bra tag innan jag kunde ta upp galoppen eftersom att jag var omgiven av hästar, och när jag väl kunde ta upp henne var hästarna lite längre fram. Hon sprang så fort hon kund och kom ikapp bra, men det räckte tyvärr inte. Är ändå supernöjd över hennes prestation!
 
 
På lördagen vilade Candlelight. Strumpan fick komma ut på en springtur några varv på banan eftersom att hon får sådan överskottsenergi av att stå i box dagarna i ända. 
 
 
På söndagen sen hade dom som sagt ett lopp var igen och hästarna var så otroligt duktiga!
Strumpan sprang för glatta livet, höll snabba hästar bakom och betade av ekipage efter ekipage.  Ett varv höll vi ledningen utan störning alls och höll detta in i mål på de nya rekordet 2.02.04!!! Det börjar även här närma sig vårt mål, som är att sänka henne under 2minuter. Riktigt stolt är jag över henne just också eftersom att hon gick så kasst i värmningen att till och med jag - som alltid brukar försöka undvika negativa tankar på tävlingsbanan - började känna att det kommer gå åt helvete.
 
Candlelight var också superduper duktig i sitt lopp. Lite väl fort tyckte hon nog att det gick vilket resulterade i några galopper. Ett tag låg vi sist för att sedan jobba oss upp till en tredjeplats. Jäklar vad hon sprang dom sista 5-600metrarna! Vi slutade dock 2a eftersom att 1an vart fick galopp och vart diskvalificerad.
 
 
Så otroligt nöjd är jag iallafall över helgen. Vi har ju hunnit med mycket mer än bara tävla ponnytrav. Vi har bland annat varit och tävlat körning. Cissi och Irrbloss var på en tredagarstävling i Eskilstuna som innehöll dressyr, precision och maraton. Clearround i alla och ett jätte fin dressyr-resultat! För att inte glömma att vi har latat oss på stranden också och myst med hästarna på långa promenader!
 
 
Bilder kommer att komma förmodligen på onsdag då Ella hade med sin systemkamera ch var supersnäll och fotade oss. Kommer slänga upp inlägg med bilder från hela helgen! 

Publicerat den 2013-07-15 - klockan 19:51:48






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback