Hur gjorde vi det?

Igår hann jag och Vera med nöd och näppe rida ut på en uteritt på ett gäng hästar.
Idag har jag sammanlagt ridit 3 hästar och kört 1, på samma tid. Hur gick det till?
 
Jo i ärlighetens namn har jag faktiskt lite skuldkänslor. Jag känner mig lite som en sån där ridmänniska man läser om i böcker. En såndär rik, snobbig "hästmänniska" som egentligen aldrig har borstat en häst utan hon går bara in i stallet, tar sin häst - som är borstad, sadlad och helt klar, rider och tar sen nästa häst.
 
Skämt å sido så är det ungefär precis så det har gått till idag.
 
 

Preztige stod sadlad och klar i stallet när jag kom. Det är första gången jag faktiskt red Preztige. Har annars bara hängt på honom och sen lämnat över resten till Anna. Men hästarna måste tränas även semestertider så nu när Anna är borta så fick jag rida lite!
 
Vet dock inte om man ska kalla det rida, utan jag skrittade bara runt några varv på volten. Preztige är så van vid att någon går bredvid och leder så han går liksom inte fram för ryttaren, utan han går fram för personen med grimskaften. Och därför fick jag hoppa upp och driva honom frammåt, själv. Utan ledare.
 
Han var jätte duktig, stannade några gånger och verkade väldigt förvirrad men sen fattade han snabbt och lunkade på. Vi övade på att svänga, stanna och gå fram. Det ska bli kul att se hans utveckling!
 

Bolle var next upp. Sadlad och klar, självklart. 
Med honom vart det lite mer ridning, vi värmde upp i skritt och trav, jag gjorde många volter och halter för att känna att han var med mig och inte bara tuffade på.
 
Men det egentliga fokuset låg faktiskt på galoppen. Inte galoppen i sig, utan fattningarna. Jag har tidigare galopperat Bolle ute på uteritter tillsammans med andra hästar. Då har han varit jätte duktig och galopperar på fint, men just fattningen är ju som dom är såhär i början. Hästar under inridningen bara flänger fram i trav tills dom automatiskt faller in i galopp. Det är det, vi ska lägga fokus på nu.
 
Vi försökt fatta ur hörnen på kortsidan, galoppera långsidan ner och sedan sakta av, samla ihop och upprepa. Ibland gick det, ibland gick det inte. Bolle är lite seg i hela sig så det slutade med att jag fick ta enhandsfattning och liksom peta till honom med spöt samtidigt som jag la på en ordentlig och tydlig galoppskänkel! 

När han väl fattade galopp var han superduktig!
 

Witezz fick faktiskt jobba på volten idag som planerat! För en gångs skull...
Vi upprepade samma övning som vi gjorde när Ullis var här och höll en hopplektion för oss, förutom att vi skippade hoppbiten. 
 
Med andra ord började vi med travbommar. 2 grupper med 3 bommar i varje upplagda på ena långsidan. Avstånden mellan bommarna varierade i de 2 grupperna så emellan bommarna gällde att antingen länga-  eller korta steglängden. Vi råkade lägga bommarna lite trångt för Witezz i ena gruppen, men hon knatade över dom ändå och gjorde sitt bästa!
 
Nästa moment var galoppbommar. 3 stycken bommar upplagda som en solfjäder på ena kortsidan. Det gick sådär, grejen är att det var något jättekonstigt med Witezz steg idag. Det var så...kort. Hon brukar ta ut baksteget betydligt mycket mer och idag i galoppen kändes det otroligt konstigt. Så hon klarade galoppbommarna nätt och jämt ett antalgånger men höll aldrig "galoppen" ända vägen. Vet inte vad de berodde på och kände därför att huvudsaken är att vi kommer över bommarna ordentligt någon enstaka gång, sen räcker det!
 
Till sist körde jag "tiostegsövningen", ni vet - "Trav, skritt, trav, skritt, halt, trav, halt, skritt" i typ 10steg. Witezz var jätte duktig, men även här kunde jag faktiskt känna hur hon inte riktigt aktiverade bakbenen och inte riktigt använde dem.
 
Cissi kände igenom henne bakben efter, och visst var hon lite tjock. Hon ska ju vila imorgon så får vi se på torsdag. Då är det dressyrlektion för Sofia också, ett perfekt tillfälle att verkligen känna igenom henne!
 
Man blir ju orolig...
 

Sist men inte minst fick Strumpan komma ut och springa lite.
Den här gången framför vagn med hela tävlingsutrustningen på sig utom vår riktiga tävlingsvagn. Strumpan fick nämligen träna lite på att gå upp bakom "startbilens vingar" idag. Aka, vår furhjuling med en fastbunden stege på. hehe. 

Det gick faktiskt långt över mina förväntningar! Med tanke på hur het och studsig Strumpan var när vi värmde upp dom så trodde jag att vi 1. inte ens skulle komma nära fyrhjulingen. eller 2. racea förbi den... Men det visade sig att Strumpan kunde lugna ner sig lite efter 5varv och sög jätte bra på "startbilen". Hon följde den, hade mulen emot och när Cissi gasade lite följde Strumpan efter. Dock i galopp, men det är ju inte så konstigt med tanke på hur Cissi bara burnade iväg... Haha!


Mycket har hunnits med på 2½ timme och imorgon får dom, men speciellt jag, vila! haha. Efter jobbet har jag lovat mig själv att, om det är fin väder, kasta mig iväg till stranden! Inge data här inte!
 
Åh, kan redan nu känna solen mot min kropp och höra mass irriterande barn leka i vattnet. Kan alla be till gud att vädret blir bra imorgon?
 
Svar nej, jag har absolut inga färska bilder. Därför får ni ännu en
sån här snygg, skrytig bild från senaste dressyrtävlingen!
 
 

 

Publicerat den 2013-07-09 - klockan 22:34:00





SV; ja men va kul :) när kommer dom upp på bloggen?

2013-07-10 » 10:01:13

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback