Är du en bättre ryttare om hästen är svår?

Har ni någongång tänkt på att mer än 50% av alla hästmänniskor i världen vill få sina hästar att verka svåra för att själva framstå som skickliga ryttare?
 
Är jag en bättre ryttare om min häst bockar, bits och sparkas men jag kan rida hästen ändå? Är jag en bättre ryttare för att jag kan såga ner min häst i form fastän den slänger med huvudet som protest, bara för att ingen annan "kan"? Eller är jag en bra ryttare som har en häst som kan gå i form på bara drivning med säte och lite lirkningar? eller för att jag har en häst som faktiskt inte bockar, sparkas och bits? Det finns ju faktiskt alltid en anledning till att hästen gör som den gör, i vissa fall kan det vara utrustningen och i många fall kan det vara ryttaren som gör något fel.


Varför är alla hästmänniskor så otroligt statussökande. Det räcker inte med att ha det nyaste märket på ridkläder och häst utrustning. Man ska också driva den största hästbloggen med 2%dagboksinlägg, 8% "det-här-är-min-häst-inlägg" och 90% det-här-gör-andra-fel-inlägg". Men som om det tog stopp där, nej man ska självklart ha den svåraste ponnyn/hästen bara för att visa att jag är bäst, som faktiskt klarar av att rida den här hästen.
 
 
Vad är nöjet i att varje dag skriva på sin blogg hur dåligt det har gått idag, samtidigt som du beskriver dig själv som hjälten som räddade dagen genom att vifta lite med spöt samt bli lite hårdare i munnen, "hästen gjorde si och hästen gjorde så, då gjorde jag såhär och vips så gick hon i form.."? Vissa läsare kommer säga "wow" tindra med ögonen och printa ut bilder på dig och din häst när hästen bockar och du inte flyger av. Medan vissa mer vana och rutinerade ryttare kommer att ställa sig frågan - "Vad gör människan för fel, och varför gör hon inget för att ändra på det?"
 Är det inte mycket roligare, bättre men framför allt trevligare att skriva om vad som gick mindre bra och hur du måste jobba med det för att göra det bättre?  För det första är det schysstare mot dig själv och hästen, men det är också ett sätt att tipsa sina läsare om hur dom kan göra med liknande problem.
 
Jag definerar en duktigryttare som en ryttare med kontroll över både sig själv och sin häst. Hästen är lydig, men inte för att denne måste utan för att den vill. Sen är väl det ultimata sättet att definera en duktig ryttare genom att titta på utvecklingen hos ett ekipage. Om ryttaren och hästen började med massa inspänningstyglar, tajt remontgrimma och skarpt bett (föreställ er alltså en häst som faktiskt behöver det här, då det väldigt ofta förekommer att man bara sätter på saker ifall att eller för att dölja ett problem och även då skryter om hur man alltid måste använda den där grejen för att hästen ska så fint) men efter hårt och ärligt arbete kan rida hästen, kanske inte löst, men åtminstonde på ett "vanligt" snällt bett, träns med vanliga nosgrimma och inga inspänningstyglar alls.
Denna utveckling tyder då på att ryttaren har lagt ner arbete på att ta bort problemet istället för att, som många andra dölja problemet genom att tillexempel sätta på ännu mer utrustning.
 
 
För mig är det självklart att man som hästmänniska strävar efter en så naturlig hästhantering som möjligt, både på ryggen och från marken. Mitt mål är självklart att kunna rida witezz med så lite utrustning som möjligt, kanske utan något alls.
 
 
 
 
 
 

Publicerat den 2013-06-30 - klockan 10:10:00





» Elsa

Fan vad bra skrivet! :O du är sjukt duktig på det du gör :)

2013-06-30 » 11:45:00

Håller med!! :D

2013-07-04 » 08:51:28

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback