Från mina händer till dina

"En bra hästtränare kan få hästen att göra vad han vill. En riktigt skicklig tränare kan få hästen att vilja göra det" Principen om valfrihet är själva hjärtat i mina träningsmetoder. Människan bör ha valfrihet och det bör även hästen. Det tränare som tar till sig detta tanke sätt kommer att få de belöningar som blir resultatet av en perfekt kommunikation. Detta gället både relationen med en häst och med andra människor. Det är svårt att göra någonting rätt med hästen innan man själv har förstått. Im man strävar efter att skapa ett sammarbete ökar möjligheterna till framgång. Det är bara genom att låta hästen välja som man kan skapa verklig harmoni, något som borde vara alla hängivna människors målsättning.
Människor säger ofta till mig: "Jag har en dum häst." Hästar är inte dumma. Mitt svar är: Det är omöjligt! Hästen har överlevt i ungefär femtio miljoner år, om det hade varit dum skulle den säkerligen ha dött ut."


Så här lyder en bit av inledningen till boken "Från mina händer till dina" - Monty Roberts. Boken handlar alltså om Naturlig hästhantering, Natural Horsemanship på Monty Roberts vis. Vilket vad jag har förstått är en väldigt naturlig hantering där allt går ut på att lära sig "hästens språk" och arbeta utifrån detta.. Eftersom jag inte vet mycket om varken PNH eller MR så tänker jag inte uttala mig om vilket som är bäst och varför. Utan tänker först läsa boken och sedan bestämma mig.
Jag har dock hört och sett väldigt mycket olika!

Förövrigt måste jag säga att boken är väldigt bra skriven och illustrerad! Den är jätte lätt att förstå och det finns oftast bilder till texten som visar positioner och vad du ska göra.
Ska bli spännande att läsa den här boken! Och bäst av allt är att han väldigt noga beskriver "equus" - Hästens språk. Vilket faktiskt är bra att kunna oavsett om du håller på med NH eller inte.
 

Någon av mina läsare som också har läst den här boken, eller kanske rent utav håller på med PNH eller MR, vad tycker ni?
 
 

Publicerat den 2013-06-26 - klockan 10:16:00





Sådana böcker är vääldigt intressanta och nyttiga att läsa tycker jag! Denna boken verkar vara bra :)

2013-06-26 » 13:23:16

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback