Horsenality

Eftersom att mitt jobb är så otroligt segt och jag sitter i princip hela dagen och inte har något alls att göra, så kom jag på den briljanta idén att fylla i ett sånt här horsenality schema för Witezz!
 
Jag är ju egentligen ingen NH människa... Jag följer inte Pat Parelli's metoder eller så. Men däremot finns det en sak jag strävar efter.
 

"En bra komunikation mellan häst och människa, där våld och tvång inte finns med i bilden utan allt är på bådas bevåg."
 
 
Jag vill med andra ord inte tvinga Witezz att göra någonting. Utan jag vill att hon ska vilja göra det, för att hon litar på mig och tycker om mig. Det enda jag faktiskt kan kräva av Witezz är engagemang. Det vill säga att hon lyssnar på mig. Sen är det upp till henne att göra det eller inte.
 
 
Därför tänkte jag att, "okej, jag fyller i ett schema så att jag lättare kan se lite hur Witezz tänker och där jag lättare kan se vad jag behöver göra för att motivera henne mer, eller för att lugna henne tillexempel.
Och här har ni resultatet:
 
 
Witezz är, vad Parelli skulle kalla för, Right Brain Extrovert. horse personality - right brain extrovert
Vilkeet betyder:
"Denna häst behöver ständigt uppmuntran. Han blir förvirrad lätt och sedan blir rädd, så han behöver dig för att göra det enkelt, det kommer att hjälpa honom att slappna av, ssärskilt eftersom det inte är något som kommer lätt för henne runt människor.."
(kopierad och översatt från engelska, därav den dåliga och lite knepiga grammatiken)
Jag tycker faktiskt att detta, över lag, stämmer in på Witezz och ska absolut tänka på detta när jag hanterar Witezz både från marken och på ryggen. Jag har ju alltid vetat detta men att se det svart på vitt underlättare ju lite i huvudet. Enligt mig iallafall.
 
Har ni någon gång fyllt i ett sådant här schema? Stämde resultatet in på din häst? Tyckte du att det hjälpte? Dela gärna med dig! 
 
 
 
 

Publicerat den 2013-06-25 - klockan 13:28:00





SV; Ja :D tack så mycket! Är det din häst i headern?

MVH AmandaB

Svar: "min" :)
norinjonna.blogg.se

2013-06-25 » 14:07:07
» Linda

Håller med dig ! jag försöker träna för att få så! :) du med?

2013-06-25 » 14:31:14
» ELIN

Sv: Hehe, tycker du? Den var förövigt grymt skön å mysig, ångrar inte en sekund att jag bytte säng, haha! :)

Åh, tack detsamma! Ska kolla in eran lite då å då, den verkar bra :) Kram!

2013-06-25 » 14:55:49

Söt blogg! :D

2013-06-25 » 15:56:14
» Wilma

Sv; tack dsm! Jag har tävlat han massa förut;)

2013-06-25 » 16:41:42

SV: Tack så mycket, din blogg är också jättefin! Åh shit vilken snygg arab du har! Jag älskar verkligen araber!

2013-06-25 » 17:03:26

Svar: Tack! <3 :)
~~~
Vad fin blogg du har! Har läst runt här lite nu, jättefin :) <3

2013-06-25 » 17:13:55

SV: Tack så jättemycket! :)

2013-06-25 » 17:24:07

hej! allt bra? :)

2013-06-25 » 18:08:36
» Hanna

sv; tack så mycket :)

2013-06-25 » 19:00:54
» ida'

Ja, gossip girl är en underbar serie :)
tack, ni har också en sjukt fin blogg :)

2013-06-25 » 20:39:06

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback