Hur du lär hästen att pussas

Känns lite töntigt att skriva om trickträning, när det här är det ända Witezz kan so far! haha
 1. Visa vägen
Placera godisbiten framför det stället du vill ha en puss på (tillexempel munnen, kinden)
 
2. Sätt ett kommando
Jag använder mig utav pussljud, och att sätta händerna bakom ryggen och sträcka fram huvudet. Men vad som helst går egentligen bra.
Viktigt att tänka på: Allt du gör i kommandot spelar roll. Styrka i rösten, tonläge, sättet du står på. allt.
 
3. Ställ inte för höga krav
Tänk på att inte ställa för höga krav.Du ber hästen att göra något som den i vanliga fall inte skulle göra, så i början räcker det med att den tänker rätt, eller närmar sig lite.
Viktigt att tänka på: Alla hästar är olika. Vissa förstår vad du vill nästan direkt, medan andra hästar tar tid på sig att förstå.
 
4. Beröm
När hästen har nått den punkten du hade som krav, ta ner handen till midjeläge och ge beröm.
Viktigt att tänka på: Beröm aldrig uppe vid huvudet! Det kan leda till nafsande och bitandes.
                              Bestraffa aldrig! Gör hästen inte rätt, börja bara om. Kanske måste du baka något steg.
 
För att hästen inte ska bli tiggig eller utföra tricken bara för att få godis - Variera lite. Ge inte alltid godis.
Och om hästen ändå söker sig upp mot ansiktet utan att du gett kommando, ta bara lugnt bort hästens huvud - bestraffa inte!
 

Publicerat den 2013-03-15 - klockan 12:29:00





» Maja

Sv: Jo, kallt som bara den! Däremot har vi mycket varmare över dagen när solen ligger på! Ja, jag gör gärna bloglovin byte! Blev nr. 46. Du behöver inte säga till när du följer mig, utan jag kommer se det själv. :D

2013-03-15 » 13:21:21
» Elin

SV: Visst, vi kan göra ett bloglovin byte.

Kram

Svar: Kommentera vilket nummer du blev så gör jag samma sak sen!
norinjonna.blogg.se

2013-03-15 » 13:40:16

Blev nummer 47 :)

2013-03-15 » 14:10:49
» Elin

Ja, skriv mer sånt här! Har haft lite problem att lära min häst pussas då hon hellre nafsar mig i ansiktet med tänderna... Ska tänka på det du skrev nästa gång vi försöker :)

2013-03-15 » 15:50:51

älskar din blogg!
Lust att göra ett bloglovinbyte?
Kram

Svar: Ja gärna! Skriv vilket nummer du blev så gör jag samma sak sedan! :)
norinjonna.blogg.se

2013-03-15 » 16:05:55

svar: visst kan vi göra det, skriv vilket nummer du blev, så gör jag detsamma!

2013-03-15 » 17:13:26

Hey
Bloglovin byte, gärna!
Men vet inte hur man ser vilket nummer man är, men det var 47 följare, och nu 48.. xD
Frågar gärna om länkbyte, även om det nu görs sällan x3
Hoppas du kikar in på min igen, och ta inte bort mig från bloglovin efter några dagar, för då gör jag samma >:D

2013-03-15 » 17:45:08

hej! allt bra? :)

2013-03-15 » 19:51:18
» Kajsa

Nu har vi "VECKANS BLOGG" på bloggen, delta gärna, enkla regler! :D


http://kajsaochtuvas.blogg.se/2013/march/vinnaren-av-veckans-blogg-ny-omgang-2.html#comment

2013-03-15 » 22:32:33

Bra inlägg, tycker det är viktigt just det där med att alla hästar är lika. Min förra sköthäst gjorde jag det här på, inte direkt med kommando. Utan bara lite ibland, när jag hade en godis typ ;) haha! Hon var väldigt försiktig men kom närmre och närmre för var gång. Men hon bet mig aldrig, eller liknande!

Sköthästen jag har nu har jag inte tränat någonting. Hon sträcker alltid fram mulen och vill att man ska pussas. Varför ska jag då lära in ett kommando? :) Skulle jag te.x börja med godis skulle hon börja naffsa.. Så alla hästar behöver man ju faktiskt inte ha godis till heller! :D Tränar du något mer?

Var gärna med att tävla om gästbloggning hos mig!

2013-03-17 » 18:26:28

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback