Det ena utesluter inte det andra

Något bland det värsta jag vet med hästsporten är hur vi delas in i grupper. Du och du är hoppryttare och ni där borta är dressyrryttare och Ni! Ni är NH-nördar. Men, vad är jag då? Jag tävlar dressyr, jag tävlar ponnytrav, jag har tävlat ponnygalopp, ha dessutom så har jag börjat hoppträna då och då och ändå förespråkar jag en sund hästhantering.
 
Jag anser att det finns bättre sätt än att slå och tvinga hästen till saker och att man alltid bör se till hästens bästa och att man ska respektera och uppskatta hästen för allt den gör för oss. Men ingen får någonsin glömma att jag är en tävlingsmänniska upp i dagen. Jag rider med både spö och sporrar och höjer allt som oftast rösten mot Witezz. Jag får ofta höra vilken dubbelmoral jag har, att mina åsikter är falska och att jag ska "sluta leka" MEN...
 
 
Att jag rider med spö och sporrar och dessutom använder dem betyder inte att jag inte respekterar Witezz eller uppskattar vad hon gör och absolut inte att jag på något sätt är elak mot henne. Dessutom är jag otroligt noga med när jag lägger på spö eller sporrar och det är det jag menar! Jag kan vara dressyr-ryttare, hoppryttare, travkusk och ändå använda mig utav "NH", precis som jag kan vara en dressyr-ryttare och ändå älska allt vad hoppning heter. Faktum är att jag kan vara allt på en gång utan att  hästvärlden behöver skapa något slags tredje världskrig. Nej, avskaffa allt vad gruppering heter. Den här världen är ju värre än mellanstadiet. 
 
Och ta aldrig för givet att en ryttare med ett spö i handen och sporrar runt fötterna är en elak person innan motsattsen har bevisats! Sund hästhållning och sund hästhantering två helt skilda saker, och det ena utesluter verkligen inte det andra!
 
 

Publicerat den 2013-11-27 - klockan 16:27:00





» Anita

Fina bilder!

2013-11-27 » 19:23:51
» Tuva

Jättebra inlägg! Håller med dig till 100%

Jag vill förbättra min blogg så om du skulle vela lämna en kommentar om jag kan förbättra nånting :) Tack på förhand! ;)

2013-11-28 » 07:33:36

Jättebra skrivet!

2013-11-28 » 08:47:22

Jättebra skrivet!

2013-11-28 » 08:47:24

Bra skriver! Gillar hur du tänker kring vissa saker :)

2013-11-28 » 09:57:52

Bra skrivet och fina bilder :)

2013-11-28 » 19:55:56

Vilka fina bilder :D

2013-11-28 » 22:44:01

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback