Inridning på nytt

Det vart en sån där alldeles för mysig barbackaritt idag på min lilla tjej. Jag måste faktiskt säga att när det är bra väder, man är ordentligt utvilad och både häst och ryttare är på bra humör så finns det ju inget bättre än att hoppa upp barbacka och bara busa. Att bara få känna sig lycklig, fri, bunden, ledsen. Allt på samma gång tillsammans med sin häst. kärlek.
 
Anna red Preztige, så riktigt så mycket bus vart det inte, utan vi tog det lite allvarligt och Anna provade till och med att rida först på Preztige idag både i trav och skritt. Riktigt bra gick det ända tills en bil började backa ut ifrån sin tomt. Tänk er ut en häst's perspektiv när en bil helt plötsligt dyker upp bakom ett träd - det hade ju kunnat vara en dinosaurie. Låt säga att vi kan sammafatta händelsen såhär: Witezz har blivit mycket, mycket bättre vad gäller sin flyktinstinkt och Anna behöver lära sig att reagera snabbare.
 
Jag satte faktiskt på Witezz en halsring, i form av ett grimskaft, idag. Grundtanken var egentligen bara för att hjälpa mig till en lite bättre balans i den snabba traven vi måste hålla för att Preztige ska känna sig nöjd, men jag provade att släppa kontrollen i tyglarna och styra lite med halsringen istället. Hon lyssnade förvånandsvärt bra och gjorde halterna bättre än när jag tar i tyglarna. Att svänga var en liten utmaning och jag styrde nog mer med skänklarna än halsringen, men utmaningen är antagen, jag ska prova rida in Witezz i halsring!
 
Det är inte så svårt som man egentligen tror och alla hästar kan egentligen lära sig det. Det är nästan precis samma sak som att lära sin häst ridas på hackamore, förutom att det här inte är lika skarpt. Jag kan säga att den här utmaningen kan vara det roligaste jag har gett mig in på, bara idag spårade det ur totalt och Witezz lärde sig snabbt hur man tar fördel av en ryttare utan någon egentlig kontroll. Tur att jag denna gång iallafall hade träns med tyglar på, vem vet vad som hade hänt annars. Så ska från och med nu ha en "halsring" på henne varje gång vi rider ut, samt träns med tyglar såklart, och så får vi successivt lära oss att även styra med den!
 

Publicerat den 2013-11-09 - klockan 17:04:26





Såå fin bild

2013-11-09 » 17:50:53

Vilken underbar idé! Du kanske kan prova och rida ett pass i paddocken/ridhuset med halsringen tillslut?

2013-11-09 » 18:18:41

När kommer svaren på "vad skulle du göra om..." upp? :D

2013-11-09 » 19:07:27

Hur gammal var du när du skaffade din första häst? bara undrar ^^

Superfin blogg förresten! ♥

2013-11-11 » 15:13:49

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback