Kalla bett i vinterkylan

Hur noga är ni med att värma bettet åt hästen innan ni tränsar? 
Jag är en sån där väldigt naiv hästmänniska som tror det bästa om de flesta och faktum är att jag alltid sett det som en självklarhet att man värmer hästens bett innan man tränsar nu när det börjar bli sådär kallt ute. Jag har dock på senaste tiden både hört och sett allt för många som säger att det är onödigt att värma bettet, "hästen tar det ju i munnen ändå, så vem bryr sig", samtidigt som jag såklart har hört många som prioriterar det väldigt högt. Men(!), jag skulle vilja veta hur ni som inte värmer hästens bett egentligen tänker? Nu är inte jag den som brukar dra linjer mellan hästar och människor men tänk er sjäva hur det känns att få en kall metallbit instoppad i munnen och egentligen inte kunna göra ett smack åt det. Vi kan åtminstone spotta ut den igen eftersom att våran metalbit inte sätts fast bakom öronen på oss, men hästen då?
 
 
Kollade lite på olika forum för att samla på mig lite mer bakgrund till detta inlägg och hittade argument såsom:
"de dricker ju kallt vatten, så...", "bettet blir ju varmt i hästens munn" och så vidare...
Hur lågt får man egentligen gå? Menar ni på riktigt allvar med dessa argument? Menar du att du inte kan vara så hygglig och andas lite på din häst's bett, alternativt sätta det under lite rinnande varm vatten när han/hon är så snäll och bär runt på dig. Seriöst? 
 
Hästarna är så otroligt snälla emot oss och det är så få som uppskattar det. Flera dagar i veckan bär dom runt på oss och ingen utav oss har väl egentligen "frågat" de om det är vad dem vill... och ändå kan ni inte så mycket som värma bettet lite åt dem. Det spelar ingen roll ifall bettet blir varmt inom 2 minuter. Det spelar ingen roll ifall hästen inte reagerar på att du stoppar in bettet. Det är inte samma sak som att den dricker kallt vatten. Den får en kall metallbit i munnen, har inget att säga till om, och nej, jag tror faktiskt inte att det är sådär jätte omtyckt. Ni kan också visste att hästen kan få köldskador i munnen av bettet om det är för kallt. 
 
Det var inte meningen egentligen att det här inlägget skulle bli så starkt, men det gör så ont i mig att se hur ouppskattade våra kompisar är. STOR klapp på axeln till er som faktiskt värmer bettet åt hästen innan ni tränsar! Här kommer dessutom tre tips på smarta lösningar för er som inte har uppvärmda sadelkammare eller vill frysa händerna av er i vintern:
 
1. Stoppa bettet i fickan medan du borstar och fixar med hästen. Välj då helst en ficka nära kroppen.
2. Värm bettet under varmvatten. Har du inte varmvatten i stallet så kan du alltid använda en vattenkokare för att koka upp vattnet och sedan hälla över bettet.
3. Häng tränset runt halsen på dig och stoppa bettet under jackan under tiden du borstar och fixar.


Publicerat den 2013-11-12 - klockan 10:14:00





» Moa

Jag tycker det är en självklarhet att värma bettet, håller med dina argument till 100%. Och egentligen dricker ju inte hästen kallt vatten utan dem trivs ju bäst med ljummet så det är ju inte hellre något argument för dem som tycket att det är ok att inte behöva värma det..

2013-11-12 » 11:33:33

Känns bettet obehagligt i handen så ska det värmas. Punkt. Räcker inte de argumenten du har skrivit så kan jag intyga att hästen känns helt annorlunda i handen direkt om man förhandsvärmer bettet.

2013-11-12 » 15:47:24

Det är väl inte så farligt om bettet är lite småkyligt tycker jag, men är det iskallt bör man värma det! Sen om man har jättebråttom att hinna i tid till en träning så fine, men man bör inte ta det för vana.. Ett annat tips till de som inte har uppvärmd sadelkammare eller varmvatten är att ha t.ex ett nosludd eller liknande runt bettet då man inte använder det. På så vis kan man undvika att det blir sådär sviiinkallt :)

2013-11-12 » 16:52:37
» emma

jag brukar ha bettet i en ficka/innan för vantarna när jag går runt. Har jag det innanför vanten brukar jag dock inte gå runt så mycket. utan mest stå och mysa vid hästen under tiden

2013-11-12 » 18:24:19

För mig är det en självklarhet att man värmer bettet. Jag skulle inte vilja ha en iskall metallpinne i min mun. Förstår mig inte på människor som inte gör det, för att dom inte orkar, eller för att "hästen dricker endå kallt vatten". Tur att det fortvarande finns människor som tänker på sin bästa väns bästa ! :)

2013-11-12 » 18:45:39

Jag är ibland ganska slarvig med att värma bettet ordentligt tyvärr men får alltid skuldkänslor när jag inte gör det ordentligt för det måste vara hemskt att få in en iskall metallbit i munnen. Ofta värmer jag det en stund i varmvatten dock, så lite varmare blir det ju! :)

2013-11-12 » 21:13:44

Jag håller med. Men jah brrukar också tänka på schabraket, ska det få vara sådär svinigt kallt? Jag brukar försöka få det lite varmare genom att sätta på elementet en stund kanske hänga schabraket lite närmare elementet, dock inte över pga brandrisken!

2013-11-13 » 10:51:00

Om jag ska vara helt ärlig så händer det att jag fuskar, men väldigt sällan.
Eftersom att jag hjälper till på ridlektioner så kan tiden knipa ibland och när jag är stressad så brukar jag bara hålla bettet i handen medan jag springer runt och letar hjälm/sadlar eller liknande. Men det betyder inte att jag inte värmer bettet, jag värmer det ju lite men kanske inte så mycket som man skulle kunna önska.
Däremot var det ju svinsmart att stoppa under jackan, har aldrig tänkt på det. :)

2013-11-13 » 14:45:20

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback