(re)volt - en missvisande bild av hästvärlden

Ju mer jag tittar på den nya SVT-serien (Re)volt, desto argare blir jag. De skilldrar ju hästvärlden på ett sätt som får oss att verka barnlisgare än dagisbarn med knytnävsbråk i stallet och de desperata försöken att få vad vi vill ha. Att huvudrollen Eddie dessutom är upp över öronen förälskad i ridläraren Måns är inte heller något att "skämta" om då det faktiskt händer att små ridskole-ryttare blir uttnyttjade av ridlärarna...
 
Vad är det här för sätt att marknadsföra hästsporten egentligen? Alla små barn där ute som hur länge som helst har drömt om att få börja på ridskola är nu vettskrämda för att det, "bakom kulliserna" pågår bråk och mobbning. Och för att inte tala om mammorna till barnen som nu är vettskrämda över det faktum att när barnet växer upp och bestämmer sig för att börja med privatlektioner och tävla eller dylikt så finns det inget som stoppar dem. De gör allt ifrån att sälja mammas tavlor bakom ryggen på henne till att lifta med främmande. 
 
Det enda plusset jag kan ge serien är det faktum att de har tagit med en kille bland elevrollerna, samt att Eddie inte har en massa märkeskläder utan ett par helt "vanliga" ridbyxor med en helt vanlig tröja.
 
Jag är egentligen inget stort fan av svenska serier och började enbart titta på den här pågrund av att den handlade om hästar. Nu funderar jag på att bojkotta den helt, men samtidigt är jag lite nyfiken på hur de kommer att sluta för Eddie och Isa i hopptävlingen. Kanske kommer vi att få se en massa spöslag och sporrar ifrån förloraren... 
 

Publicerat den 2013-11-29 - klockan 09:10:00





glömde säga det men guuuud vad fin designen är och headern och allt! Blir liksom lycklig av att gå in på din blogg och se vilket sammarbete du har med dina hästar Jonna :)

2013-11-29 » 09:28:46

men dom fattar ju att det bara är på tv.. Att Eddie är kär i ridläraren är väl inte nått fel, det är väldigt vanligt för tonåringar att bli förälskade i lärare. Lärarförälskelse är ju ett känt fenomen som förekommer i verkliga livet och som visats på tv mååånga gånger. Ridläraren uppmuntrar ju inte hennes känslor heller och har hittills inte visat något större intresse för Eddie mer än som elev och ev vän.
Tycker inte man ska överanalysera allt så. Jag tycker Revolt är ett helt okej program.

Om du vill se en BRA svensk serie så tycker jag du ska sätta dig och titta på Torka aldrig tårar utan handskar. Den är otroligt bra och en sann historia. En hemsk och sorglig sådan, men oohh så vacker!

2013-11-29 » 11:30:06

Först ska jag börja med att säga att du har en superfin blogg! Riktigt trevligt att komma in här (första men absolut inte sista)!!
Sen så kolla jag faktiskt på serien, just för att det är så himla roligt på något sätt att se hur folk utifrån ser ridsporten! Även eftersom du sagt är helt annorlunda (enligt mina erfarenheter). Har personligen aldrig hört talas om slagsmål i stallet ;)

2013-11-30 » 00:19:23

Jag har inte sett serien, men jag har MÅNGA gånger varit med om tjafs bland stalltjejer (och killar). Numera har jag egen häst, men innan dess har jag kanske ridit på ca 4 ridskolor/större stall och på ALLA de ställena har det blivit någon form av bråk eller dålig stämning. Så tyvärr tror jag att det stämmer ganska bra... Även om du verkar ha haft tur och hittat ett stall med trevliga människor väldigt tidigt under din "hästtid". :)

Däremot så håller jag verkligen med dig om att det är RIKTIGT TRÅKIGT att när hästsporten nu äntligen fått lite plats i media så väljer vi att visa upp de dåliga sidorna... Som alla sporter finns det ju dåliga saker här med, men det finns så många fantastiska saker och jag tycker man borde lägga fokus där istället :)

2013-11-30 » 22:09:39

Håller me, revolt tyckte jag från första början va en B serie...

2013-12-01 » 22:00:03

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback