Att berömma vid rätt tillfälle

Visste ni att de allra vanligaste problemen mellan häst och ryttare beror på missförstånd i kommunkationen? Visste ni att ett utav dessa missförstånd väldigt ofta är beröm vid fel tillfälle? Inte? Läs vidare då!
 

För ett litet tag sedan skrev jag ner några tips till er med tiggiga hästar... och det här inlägget hör ihop lite med det, men ändå inte. Vad detta inlägg kommer att handla om är vikten av att berömma rätt, för berömmer du fel så kan det skapa allvarliga konsekvenser. Vi börjar med ett exempel;
 
Anna Andersson ska utfodra sin häst Brunte. Hon häller upp maten i en hink och går mot boxen. Redan nu börjar Brunte lägga öronen bakåt och varna alla runt omkring för att "det här är min mat, flytta på er". Anna blir lite osäker och kanske till och med rädd att Brunte ska göra något utfall emot henne, därför öppnar hon snabbt dörren och skjuter in hinken till Brunte.
 
Vad gör Anna för fel? Jo när Brunte ser sådär sur ut och Anna ger maten så berömmer hon på ett sätt Brunte för att vara sådär sur. Hmm.. berömmer är kanske fel ord, men hon tillåter det! Vad Anna egentligen skulle behöva göra är att ställa sig vid boxdörren och vänta, självklart någonstans där det är säkert att stå om nu hästen skulle vara väldigt aggresiv. Hon skulle behöva vänta med att ställa ner maten tills dess att Brunte har öronen framåt. På så sätt tillåter inte Anna några sura miner ifrån Brunte gentemot henne.

[Bildkälla;]

Jag har haft det här problemet litegrann med Witezz. Hon blir otroligt sur emot sina boxgrannar när hon ska äta, vilket jag kan förstå då maten är väldigt viktig för hästarna. Men jag har inte tolererat att hon ger några sura miner mot mig när jag ska ställa ner maten utan för att hon ska få maten ska hon se lite glad ut! Vilket hon nu, utan några konstigheter gör!
 
Det här var bara ett exempel av många men samma sak gäller ju när det handlar om andra saker. Det är  viktigt att vi berömmer vid rätt tillfälle och framför allt att vi berömmer rätt handling, annars kan mycket gå fel!
 
 

Publicerat den 2013-10-20 - klockan 14:10:00






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback