Berömmer du din häst ofta?

Visste du om att hästar naturligt älskar att bli berörda. Och med berörda menar jag inte känslomässigt utan jag menar att hästar naturligt söker sig till beröringar. Hästar älskar att bli klappade, smekta, stryckta över med handflatan. En enkel klapp räcker därför som belöning efter ett fint hopp över ett hinder, eller ett riktigt fint galoppombyte. En liten simpel, men oj så viktig, klapp på halsen! 
 
Jag anser att beröm är det viktigtaste som finns vad gäller hantering av hästar, all hantering av hästar och det är också därför Witezz är en av de bortskämdaste hästarna i vårt stall, hehe. Hon är bufflig och tiggig men vet ändå gränserna. 
 
Jag belrömmer alltid Witezz. Jag berömmer henne efter ett hinder. Jag berömmer henne efter en riktigt fin galopp. Jag berömmer henne efter att ha gått förbi något som hon tyckte var läskigt. Jag berömmer henne till och med efter att ha gått upp för en jobbig backe eller gått förbi någonstans där terrängen har varit lite knölig. Som tack för detta har jag en väldigt positiv häst som försöker göra det rätta. Det blir inte alltid rätt, men hon försöker iallafall!
 
 
Beröm kommer i alla olika sorters former. Det kan vara en klapp på halsen, en liten godisbit eller en lite längre tygel. Det kan också vara verbalt eller ett minskat tryck. Att belöna våra hästar motiverar dem till att vilja arbeta med oss, men det finns ännu en sak som gör belöning så otroligt viktigt!
 
Hästar har ett språk, människor ett annat. Hästarna kan omöjligt lära sig vårat och vi gör, förhoppningsvis, vårat bästa för att lära oss deras. Men sedan har vi även ett gemensamt språk. Ett språk som innefattar två sidor - en obehaglig sida och en behaglig sida. Genom att ge hästarna ett tryck och sedan släppa när dem gör vad vi önskar är också en sorts belöning, och fungerar egentligen på samma sätt som när vi klappar hästarna på halsen eller säger "bra" med en glad stämma.
 
Vi visar hästarna att dom nu har genomfört något önskvärt från våran sida, och att dom var duktiga. Vi lättar trycket eller berömmer vår häst och på så sätt förstår hästen att den har gjort rätt.
 


Publicerat den 2013-10-06 - klockan 14:36:00






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback