Hästen bakom lod - det nya idealet

Källa; [klicka här]
"Forskarna hade gått igenom bilder på 215 hästar som annonserades ut på landets populäraste webbsidor. Kriterierna för att annonsen skulle komma med i studien var att hästen var minst 142,2 centimeter i mankhöjd och att bilden var tagen från sidan i rörelse med ryttare på ryggen. Fotona analyserades i detalj, särskild huvudpositionen. 
Hela 70 procent av hästarna gick med nosen bakom lodplanet på sin annonsbild, 22 procent hade nosen framför lodplanet och 8 procent bedömdes ha nosen i lodplanet."
Är det nu mera okej att hästen går under lod?

Vet ni vad - jag tror faktiskt det! Det är inte längre viktigt hur hästen går, så länge hästen "går i form". Så länge hästens hals är krökt i en båge så är allt lugnt..
Det är en sån hets på att hästen ska gå i form att ryttare nuför tiden tänker mer på att halsen är böjd än att bakbenen följer med. 
 
Jag känner själv igen mig på det jag skriver. Jag har lagt så mycket fokus på vart Witezz ska ha sitt huvud att jag helt har glömt bort att känna efter vart bakbenen är. Det är klart att sådant här går att fixa. En häst orkar sällan jobba på i en ordentligt form från allra första början, utan det jobbar man sig upp till, men man måste börja jobba i tid. Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att fokusen ligger på fel saker och inte alla är redo att ändra fokus.
 
Ryttare drar och sliter i tyglarna. Sågar och sågar tills hästarna inte har något annat val än att trycka ihop sig. Men bakbenen då? Bakbenen bara flyger omkring bakom hästarna. Korsgalopp hit och dit, frambenen på spåret och bakbenen överallt förutom på spåret...
 
Är det så att hästvärlden inte längre ser någon skillnad på en häst på lod, eller bakom lod - den böjer ju på nacken i allafall.
 
 
 

Publicerat den 2013-09-10 - klockan 07:45:00





» Ellie

Super inlägg!! Även fast jag inte riktigt har förstått det här med bakom lod osv... hehe

2013-09-10 » 09:20:43

Hej Du där! Vill du bli vinnare av Dagens Fokus & bli publicerad på TRE bloggar?!!

Vi är tre bloggar som samarbetar ihop för att skapa denna UNIKA tävling. Det är so dagens blogg FAST MYCKET BÄTTRE!

Ta chansen att vinna å gå in för att anmäla Din UNIKA blogg!

Här under finns länk till inlägget:
http://sategu.blogg.se/2013/september/dagens-fokus-anmal-dig-med-din-blogg-har-2.html#post-comments

ps: läs igenom inlägget, finns lite regler. Det var MAX 1,5 min att anmäla dig. Det är inte mycket tid för denna super bra chans att bli vinnare!

2013-09-10 » 14:17:48

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback