What a lovely day

Har verkligen haft en super bra dag i stallet idag! Witezz var på ett ovanligt glatt humör vilket bara gjorde mig gladare! Vädret var helt toppen och sällskapet var beyond everything! Vi red som sagt ut en lite längre runda men i ett lagom tempo. Vi skrittade mycket emellanåt för att hästarna inte skulle anstränga sig för mycket i "höst-hettan"! Witezz var dock väldigt, väldigt frammåt och istället för att gå i en lång, låg och lös form fick hon jobbas ihop lite.
Efter veckans ridlektion med mycket fokus på tempot la jag idag märke till en sak som jag inte ens har tänkt på lite grann. Det är nämligen så att Witezz springer ifrån mig väldigt mycket när jag är ute och rider henne. Hon går inte samlad i det tempot jag ber henne om utan hon tågar på tills hon ligger i rumpan på hästen framför. Jag har itne tänkt på det förut, speciellt inte med tanke på att avstånden mellan min och Annas hästar aldrig är något problem. Men efter ridlektionen nu i veckan slog det mig och jag började jobba på det direkt! Det var verkligen inte alls och krävde 100% koncentration. Minsta lilla ofokus så hade hon ökat takten. Detta ska vi jobba vidare på från och med nu - det skulle ju faktiskt också kunna vara en anledning till att hon inte har ryggmuskler... hon har helt enkelt inte använt dem.
 
Vi hade det iallafall supermysigt och det märktes på hästarna att dom tyckte det var kul att få komma ut allihopa tillsammans. Skönt också för oss att bara behöva rida en omgång, haha! Witezz fick sedan en ordentligt avryktning och dessutom lite helkroppsmassage av massageborsten, det är så härligt att se henne njuta!
 
Vi avslutade dagen i stallet med att åka till betet och verka Shahzam och Preztige samt flytta alla 5 hästarna till en annan hage och ta ner den dom gick i. Det är långt ifrån det roligaste som finns, men jag och Maja var ett riktigt bra "ta-ner-tråden-team" och lyckades faktiskt snurra ihop vår tråd ganska så fort! 

Imorgon rider vi ut igen allihopa, vi får se vad för roligt vi hittar på då!
 
 

Publicerat den 2013-09-14 - klockan 20:38:00






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback