Hantering med "pekpinnar"

Efter att ha sett gårdagens avsnitt utav ponnyakuten så kan jag lova att kugghjulen i mitt huvudet snurrade fort! Tobbe visade upp bland annat hur han tränar sina hästar och han visar sin metod med sina "pekpinnar". Jag har väldigt länge funderat på att även jag börja använda mig utav dem då det många vid många fall har visat sig vara enklare, men också för att Witezz ofta går undan för spön vid hantering på marken. Det skulle kunna vara ett bra sätt för henne att vänja sig vid dem.

Att använda pekpinnar vid hantering innebär att du ramar in hästen med dessa. Ungefär som ett par skänklar fast det istället blir "en förlängd arm". Hästen följer vissa rörelsemönster och precis som att jag viftar med fingret för att Witezz ska skaka på huvudet så stannar hon när jag höjer pekpinnarna! 

Detta är någonting jag ska börja med såfort vi har ett staket runt volten eller ja ghar ordentligt med tid, Jag har alltid tyckt att det har verkat bra, men har aldrig haft kunskapen nog. Vet inte om jag egentligen är så mycket klokare nu, men jag fick åtminstone se hur det funkar, varför han gör det och när han gör vad! Ska be om hjälp att lära Witezz följa pekpinnarna vid de tillfällena jag kan. Detta kan jag lätt göra i stallgången genom att bara gå några steg så det är absolut något jag ska göra!

Har ni någon gång använt er utav "pekpinnar", hur gick det? 

Publicerat den 2014-02-24 - klockan 18:22:00





» Tuva

Har inte gjort det men skulle vilja prova :)

2014-02-24 » 20:12:43

Du har verkligen en jättefin blogg!! Och du skriver jätte fina inlägg <3 Fortsätt så, kram från http://pkdressyr.horseworld.se/

2014-02-24 » 20:16:36

Du har verkligen en jättefin blogg!! Och du skriver jätte fina inlägg <3 Fortsätt så, kram från http://pkdressyr.horseworld.se/

2014-02-24 » 20:16:38

Hej gör du designer till bloggar? Skulle bli jätteglad om du svara :)

2014-02-24 » 22:45:10

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback