"Vilket jäkla väder"

Fy satan för vädret idag! Det var okej så länge det bara duggregnade och jag stod på volten med Irrbloss men när jag körde ut Candlelight och inte ens kunde titta eller andas pågrund av blåsten, snöregnet och kylan, då är det ett dåligt väder! Rått och kallt, blåsigt och snöblandat regn... Usch.
 
Hästarna gick dock superbra och jag måste få ge mig själven applåd för väl genomförd tömkörningträning med Irrbloss idag! Det kändes som att en spärr släptte och vi äntligen förstod varandra. Han skrittade på i ett bra tempo, gick i en stadig form och lyssnade bra på vad jag bad om. I traven gick det lite vingligare till en början, speciellt när det blåste och vinden tog tag i tömmarna varpå Irre tyckte att jag tog för hårt, fast det då inte var jag som tog, hehe. Men efter lite volter och avsaktningar så gick han jätte fint i den gångarten också! Bommarna tog han riktigt, riktigt bra. Flöt på i en stadig trav över utan dra upp huvudet och öka traven vilket gjorde att han arbeta fint över bommarna! Vi avslutade sedan passet med mycket övergångar ifrån skritt till trav och ifrån skritt till halt. Han var duktig till en början men tröttnade snabbt när han insåg vad vi höll på med varpå han blev lite tjurig. vi gjorde några till och avslutade när han kändes okej igen!
 
Måste också få ge mig själv en klapp på axeln. Jag tycker att jag har utvecklats väldigt mycket i tömkörningen och jag försöker fortfarande att ta åt mig allt jag ser, hör och läser. Från att skritta på en volt med händerna både här och där och tömmarna glappandes med en dålig kontakt i munnen till en stadig hand med en helt okej kontakt, som visserligen sviktar ibland, och förmågan att hålla rätt position vid rätt tidpunkt. Självklart gör jag fortfarande en hel del fel och det finns mycket att förbättra men framstegen är enorma!
 
Tömkörningsbild på Pärlan! En duktig polle!
 
Candlelight var som sagt också väldigt duktig! Vi körde ut i ett riktigt ruggigt väder då man inte vill annat än att vända tillbaka, sela av och gå in och värma sig. Men vi härdade ut och det ångrar jag inte för en sekund! Hon var verkligen rolig att köra idag! Låg på bettet men lyssnade ordentligt. Vi körde som lite intervall-liknande fast inte alls lika hårt som ett intervall jobb ska vara. Vi joggade på "kortsidorna"/de svängiga sträckorna, och ökade sedan på raksträckorna. C kallade det för "fartlek" vilket var ett bra sätt att förklara det på. Vi lät hästarna sträcka ut i ett tempo som jag vet att dem tycker det är roligt att springa i och lät dem sedan rulla på i det. Och nog tyckte hon det var roligt! Frustade och slängde med huvudet, smygökade hela tiden och taktade fram i nerförsbackarna. En riktigt träningsponny det där! 
 
Det var alltså en bra dag i stallet trots dåligt väder! Jag mockade för första gången på väldigt länge och det märktes att det var länge sedan! De 3 sista boxarna fick jag mocka så fort att svetten började rinna för att jag var alldeles för långsam med de första... Men så kan det gå när man har en A-K i stallet! Haha! Nu ska jag dejta matteboken en sista stund för dagen! Sov så gott!

Publicerat den 2014-02-13 - klockan 21:04:50





Vi hade underbart väder idag ♥ Det är precis typ 0 grader så behövde inte ens handskar, that feeling! :)
Hade också min första jour idag, var typ nervös men gick braaaa :D:D

2014-02-13 » 22:25:14

sv. du kan mejla mig så skickar jag dig en lista med alla grejer och så kan du skriva vad du vill se bild på så fixar jag det. Är för mycket grejer för att fota allt :)

2014-02-14 » 13:01:23

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback