"En förstådd häst är en lycklig häst"

Det värsta uttrycket, det med absolut sämst budskap i ridsportvärlden, är det vi lärt oss allra först. "Ge dig aldrig, låt inte hästen bestämma." Buskapet är, i ordets rätta bemärkelse, vidrigt. Det skulle lika gärna kunna vara Hitlers eget uttalande. Vad ger oss som ryttare rätten att alltid bestämma? Varför är det aldrig vi som ska ge vika, aldrig vi som ska lyssna och ta till oss? Måste hästen slänga oss i väggen för att få sin röst hörd? Måste hästen protestera och stå ut med sporrar och spön för sin rätt att tycka? Vad är det för jävla skitregel? I ett förhållande där hästen alltid måste vara den som ger sig är vi i ett land långt från Sverige där kvinnor inte har rätt att gå i skolan eller skaffa jobb. Vi är i ett land där man får våldta och förgöra kvinnor, utan att någon reagerar. Hästen representerar kvinnan. Ryttaren är mannen. Och det är just det, JUST DETTA, som får mig att må dåligt över vad vi utsätter hästarna för. Okunskapen och oförståelsen i frasen "ge dig aldrig."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad ni ser ovan är ett utdrag ifrån ett av de bästa inläggen jag har läst på länge. Det är ett inlägg som tar er in i mitt huvud, mina tankar och mina funderingar. Det är ett inlägg som sätter ord på det jag aldrig kunnat, ett inlägg som uttrycker vad jag aldrig har kunnat göra. Tack Evelina.
 
Klicka här för att komma till bloggen, som jag har designat, hihihi, och inlägget som jag talar om.
 
 
 

Publicerat den 2014-01-18 - klockan 12:15:00





Älskar hennes blogg! :D

2014-01-18 » 15:02:55

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback