Ju bättre ryttare, desto mer utrustning

Jag är en hoppryttare och därför måste min häst ha på sig en martingal, en hoppluva som matchar schabraket och min klädsel, benskydd både bak och fram samt en nosgrimma. Jag är en dressyrryttare och därför måste min häst ha på sig en snyggt schabrak med matchande benlindor på alla fyra benen, ett bett som gör att jag inte behöver använda tyglarna och en nosgrimma. Sporrar är också ett måste. Jag är en kusk och min häst måste ha på sig huva gjord av gummi med bomull i öronen, en slaggjord gärna av den modellen som sitter fast i svansen, skydd både bak och fram samt boots Varför denna prylhets? 
 
Jag säger bara - Less is more och kommer alltid vara det! Det här inlägget handlar inte om märkessadlar och dyra pikér, nej det här inlägget handlar om er "duktiga" ryttare och era hästar (packåsnor).
 
Strävar inte alla efter att behöva göra så lite som möjligt, använda så små hjälper som möjligt och ändå kunna komunicera med hästen? Strävar inte alla efter att ha en så självgående häst som möjligt och en så finslipad komunikation att ett enkelt litet pet med vaden gör att hästen utför ett visst moment. Strävar inte alla efter att behöva använda så absolut lite utrustning som möjligt?
 
 Lite fotograferingen innan ridturen - notera det bettlösa tränset och den bara ryggen!
 
Nu menar inte jag att alla ska rida runt i halsring eller repgrimma utan snanare att alla borde sig en funderare. Lösa problemet istället för att dölja det. Börja tänka annorlunda. Slår hästen med dig i vagnen så kan en slaggjord vara bra för säkerheten men varför slår hästen? Har hästen svårt för att jobba med ryggen så kan inspänningstyglar vara till mycket bra hjälp men behövs det verkligen?
 
Jag rider själv med sadel, bett och nosgrimma, men that's it, mer behövs inte. När jag och Witezz ska ut och skogsmulla i skogen så tar jag ett bettlöst alternativ för att inte störa henne mer än nödvändigt i munnen. Om Witezz gapar när jag rider, vilket hon gör, så funderar jag på varför hon gör det. Detta har också gjort att vi hittade problemet och kan nu åtgälda det. (Svar nej, problemet var inte att jag drog henne i munnen.) Jag har dock pratat med många hästmänniskor som uttrycker sina problem med sin ponny. "Han gapar så mycket, sparkar si mycket och nu är jag trött på det! Nosgrimman åker på imorgon och jag funderar på att sätta på ett par andra skydd..." Slog det aldrig dig att hästen gapade för att du var lite hård i handen eller för att hästen i fråga inte trivdes med bettet? Slog det aldrig dig att hästen sparkar med benen på grund av benskydden...
 
Less is more och kommer alltid att vara det. Jag kommer alltid överväga att plocka bort utrustning i första hand. Faktum är att det alldeles strax är dags för våran årliga "första-träning-på-banan" vilket innebär att all utrustning utom sele och huvudlag åker av och vi kör igenom hästar för att se vad som eventuellt ska tas bort och vad som eventuellt kan behöva sättas på. Hästen går kanske bättre med inspänningstyglar, sporrar, nosgrimma och ett skarpare bett men har hästen i fråga så mycket val? Och gör detta dig till en bättre ryttare? Det är frågan!

Publicerat den 2014-01-10 - klockan 16:31:42





Det är så sant! ♥ Har som mål att kunna rida med så lite utrustning som möjligt ^__^

2014-01-10 » 19:11:52
» Kim

Bra skrivet! :)

2014-01-10 » 20:56:22

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback