Grundkunskaper i hästhantering

Det är ett sant nöja att umgås med e väluppfostrad häst och en lika stor pina att dagligen behöva hantera en ouppfostrad häst. Hur väluppfostrad är din häst?
 
Kan du följande...
... Leda den utan att den drar iväg eller helt enkelt springer över dig?
... Gå in till den i boxen utan att behöva baxa undan den eller riskera att den smiter ut?
... Gå runt den i boxen utan att den sparkar eller biter?
... Binda upp den utan att den kastar sig bakänges och/eller sliter sig lös?
... Släppa ut den i hagen lugnt och fint samt fånga in den igen när som helst?
... Röra hästen överallt utan att den reagerar negativt?
... Lyfta på hovarna utan bråk?
... Sadla, sela, täcka, linda, sätta på transportskydd eller liknande?
... Klippa den?
... Lasta i trailer eller lastbil?
... Rida hästen i rishus eller på ridpanna, på vägar och stigar och unna läsa de situationer som uppstår?
... Arbeta risfritt med hästen om hovslagare, veterinär eller hästtandläkare tillkallas?
 
Detta är, enligt boken "Lär känna din häst ifrån marken", de absoluta grunderna som din häst ska kunna ifråga om vanligt hästvett. Witezz kan det där! Vi har tidigare haft lite problem med insläpp ur hagen om kvällarna då hästarna stressar varandra lite och detta påverkar Witezz väldigt mycket men detta har blivit otroligt mycket bättre och just nu reagerarhon mest på elen i staketet, någon som har försökt ta sig ut måntro?! Haha.
Kan din häst detta? Är din ponny/häst väluppfostrad?
 
 
Jag måste också få tillägga att jag anser att det finns mycket fler aspekter att tala om vad gäller väluppfostran. Hur en häst faktiskt beter sig gentemot människan och visar respekt spelar också in. En fråga man också kan ställa sig är hur väluppfostrad är människan? Hur mycket respekt visar människan gentemot hästen?

Publicerat den 2014-03-11 - klockan 13:15:00





» Elin

8 av 12 så vi kanske har en del att träna på... :)

2014-03-11 » 19:13:48

sv; tack så mycket! :D
Min sköthäst eller medryttarhäst eller vad han är kan allt det där ^^

2014-03-12 » 17:53:28
» Lina

Angående väluppfostrad tror jag mycket även beror på hur en häst haft det tidigare i livet.
Har själv en häst som är livrädd för klippmaskinen, inget med uppfostran att göra utan hon har blivit slagen, har varit nästintill ohanterad tills hon kom till mig som 3åring och hon är verkligen rädd för klippmaskinen.
Alla andra grejor kan jag göra med min häst nu men för snart 4 år sedan hade det inte gått =).

2014-03-14 » 22:20:40

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback