I said "it's worth it"

Det var inte det "ultimata" träna-hästar-vädret idag men det var mysigt ändå! Bara det faktum att det är ljust när man ger sig iväg och ljust när man kommer tillbaka ger en liten kick och det märktes nog både på mig och Irrbloss! Han var otorligt tittig i början och jag hade nästan lust att börja gråta över ignoransen emot mig, men seedan släppte något och han blev en helt annat häst! Gick jätte fint, var lyhörd och hade lagom framåtbjudning, jätte duktig helt enkelt!
 
 
 
Att sedan sela på Strumpan för lite tömkörning var en glad överraskning! Jag hade förväntat mig en spänd ponny som inte alls hade samma planer som mig men skenet kan verkligen bedra och såhär avslappnad och fin har jag aldrig sett Strumpan förut. Det var dock otroligt mycket snö på volten, tyvärr, vilket resulterade i höga styltor hos hästarna och ett väldigt lugnt pass med lugn trav och mycket skritt. Inte för att det gjorde mig någonting alls, jag var bara helt paff över den förändring jag har fått beskåda i Strumpan. Vi gick lite över bommar, både markliggande och upphöjda. Super duktig var hon och jag kunde inte låta bli att lägga märke till vilken koll hon har på sina fötter. Hon vet precis vart hon sätter ner dem och i vilket tempo hon måste gå för att klara av bommarna. Vi gjorde också mycket övergångar, röstövningar och halter som också fungerade riktigt bra!

Nej, en riktigt glad överraskning som helt klart gjorde det värt att stå ute i snön och frysa! Har alltid haft det "lilla extra" för Strumpan och det var ju inte mindre med detta. Ser fram emot att fortsätta jobba med henne och tömkörningen och eventuellt kunna utveckla det ännu mer! Idag var fokusen på att vara avslappnad. Stödet i tömmen var svagt och jag uppmuntrade all sänkning i halsen! 
 
Det var en riktigt lyckad dag i stallet och för en gångs skull kände jag att jag kunde slappna av helt! Alla matteprov är avklarade och matte är, i en vecka framöver, ett minne blott. Svenska boken är utläst den också vilket betyder att jag inte längre behöver oroa mig över den så nu känns det som att jag äntligen kan andas ut och njuta utav allt annat jag gör om dagarna! Skönt!

Publicerat den 2014-02-20 - klockan 20:55:39






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback