Känslor, ett sätt att komminucera

Ni vet hur jag alltid babblar på om det här med att känslorna inom oss är ett utav de många sätt vi medvetet, och omedvetet, kan kommunicera med hästarna. De läser våra tankar lika snabbt, om inte snabbare, som de läser vårt kroppspråk. Många utav missförstånden mellan häst och ryttare grundar sig till en början i dubbla signaler, dvs säga kroppsspråket säger en sak medan känslorna säger något annat.
 
Jag har själv problem med det sistnämnda, varje tävlingsdag faktiskt! Jag sitter i lastbilen, taggad som sjutton. Jag sitter upp och rider fram, en aning nervös men inte så att det stör! Witezz går superfint, sätter galoppfattningen efter galoppfattning, går stadigt på tygeln och lyssnar noga. Sedan rider vi in på banan. Nervositeten stiger inom mig samtidigt som jag "självsäkert" ber Witezz att gå framåt. Witezz känner av nervositeten inom mig och blir själv nervös; "Vad är hon nervös över? Finns det något farligt här? Vad händer?". Jag blir arg på Witezz för att hon inte går framåt eller för att hon fjantar sig och där mina damer och herrar har ni ett utav våra största missförstånd ute på tävlingsplatsen!
 
 
Ni ska också få ett utav de bästa tipsen! 
Det finns en sak -  lätt att göra när som helst, var som helst och hur som helst! Det är någonting som, oftast, får hela kroppen att slappna av, tankarna att samla sig och nerverna att lugna ner sig. S.J.U.N.G. Nynna till takten utav hästens steg, sjung din favorit låt tyst för dig själv eller bara tänk orden ifrån låten inom dig. Tro mig, det hjälper och ni kommer garanterat få en mer samarbetsvillig och lyhörd häst på banan!
 
Bäst tycker jag är när tävlingsbanorna har musiken på i högtalarna och man kan fokusera på musiken och hästen! Jag kommer fortfarande ihåg min allra första dressyrclearound. Musiken som spelades var "Here without you" utav bandet 3 doors down. Jag var så fokuserad på min ridning att det också är det enda jag kommer ihåg. Bra gick det också med över 60% och en fin rosett!
 
Hur brukar ni göra för att lugna ner era nerver innan det är dags att lämna framridningen?

Publicerat den 2014-02-26 - klockan 16:49:00





» Sarah

Fin blogg och bra tips! Ska försöka använde detta tipset nu under helgen:)

2014-02-26 » 22:32:59
» Sarah

Fin blogg och bra tips! Ska försöka använde detta tipset nu under helgen:)

2014-02-26 » 22:32:59

Super fin blogg och bild! :)

2014-02-27 » 10:32:52

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback