I'm back from Gotland - så här gick det!



Jag är hemma, jag har landat, jag har sovit och jag har umgåtts med familjen!
Efter 3 dagar fullproppade med hästar, bad och annat roligt är man ganska trött. Vid 6 tiden imorse rullade Granö Stall's lastbil in på gården med 3 trötta människor och 2 trötta hästar. Vi åkte nattfärjan från Gotland, så sömnen var minimal.
 
Dagarna på Gotland har varit fullproppade med aktiviteter, allt från ponnytrav till valpmys och bad.  Vi har tävlat våra pollar, vandrat i Visby, ätit 10kulor glass istället för 9st eftersom att vi sparade 20konor på det. Vi har badat i havet och vi har badat i Blå lagunen. Vi har besökt Lojsta Hed, där bland annat Candlelight föddes, och klappat på "vilda" hästar, samt kört förbi Börje's gård, där bland annat lille Strumpan föddes. Vi har också ätit jätte god mat, både pizza, pasta och sallad samt gosat massor med valpar, hundmamman och hundpappan!

 
Angående tävlingarna så är resultaten blandade. Fredagen bjöd på två lopp för Strumpan och ett för Candlelight. Båda gick otroligt fint i värmningarna. Strumpan kändes så lugn, så fn, så proffsig. Candlelight kändes taggad, tävlingsinriktad och snabb!

Strumpans lopp var först ut och efter en perfekt start och en sträcka för henne att trava in sig på började vi jakten på förstaplaceringen. Riktigt hela vägen kom vi inte, men en fin 4e plats vart det! Vi hade kommit trea om det inte vore för en lite girig kusk som tyckte att hästen borde kunna länga steget ytterligare, vilket ledde till en liten galopp innan mål, men vi är lika nöjda med en 4e placering!
Strumpans andra lopp var ganska psykisktkrävande för både mig och Strumpan. Det var ett stort och ihoptryckt startfält. Många hästar både framför och bakom. Strumpan fick galopp och hälften av startfältet började skrika på oss. Vi tog oss igenom det och körde mot mål.. Galopp efter galopp kom och tillslut hörde jag vårt namn i högtalarna - diskvalificerade.
 
Candlelight lopp var något vi alla såg fram emot. Startfältet var litet, men bra! Det skulle bli en kamp om segern och Candlelight hade en god chans att ta den! Något stod dock inte rätt till - i mitt huvud - och efter två tjuvstarter var vi tvugna att lämna banan. Ingen av oss var särskild glad de närmaste minutrarna. Det var en riktig besvikelse inte minst för mig själv! Vad höll jag på med? 
 
Alla sura och besvikna miner försvann upp mot kvällen som vi avslutade med pizza och annat gott! Nya tag nästa dag liksom!
 
 
 
Lördagen var slapp. Vi letade upp en badplats där vi låg ett tag! Cissi åkte och skodde Olivia's pollar, Illuztra och Karezz och sedan tog vi en tur med dom båda plus Strumpan som fick hänga med tillsammans med Anna. Det var riktigt mysigt och trots tdigare utkastade ord så måste jag erkänna att jag saknar att rida Illuztra!
Det var grillkväll och lite lekar på travbanan senare på kvällen. Maten var god, men några lekar deltog vi inte i, det roligare är ju att titta på! 
En tur till Lojsta Hed avslutade kvällen. Jag som aldrig har varit på Lojsta Hed tyckte det var spännande att äntligen få se det. Tycker det är ganska coolt att det är så bevarat som det är, massa vilda russ liksom!
Visste ni förresten att Candlelight och många fler hästar som står på Granö är födda där?!
Vi hade dessutom väldigt tur, eftersom att en av flockerna stod uppe vid parkeringen så vi slapp leta efter dem!
 
 
Söndagen var sedan kommen och 2 lopp stod på schemat, ett för Strumpan och ett för Candlelight.
Båda kändes återigen väldigt fina i värmingen och med tanke på hur det gick på fredagen började min nervositet stiga med raketfart! jag brukar aldrig känna mig särskilt nervös... 
 
Strumpan var återigen först ut... Vi fick en usel start, dels för att de andra ekipagen i min volt inte gjorde plats för mig på mtt spår, men också för att jag suger på att starta i tredjespår! Söndagen var inte Strumpans dag trots henne fina värming och efter ca 1000m hade vi galopperat bort oss. Diskvalificerade igen... Det var verkligen inte vår dag...
 
Candlelights lopp var extra nervöst med tanke på fredagens lopp. Jag var så otroligt nervös att jag knappt klarade av att volta denna gången heller. Cissi var dock me i volten och hjälpte mig, hehe tur var väl de! Det är mycket att koncentrera sig på i voltningen! Candlelight sprang sen för glatta livet, hon hade ca 200m tillägg från "klungan" som voltade vid start, men hon sprang! Vi fick 2 galopper som sinkade oss lite, men bästa Candle tog igen vad hon missade och sakta men säker passerade vi ekipage efter ekipage. Mitt i sista sväng hände dock något som fick mig att nästan åka ur vagnen. Ett annat ekipage slängde sig åt sidan, åt sidan där jag och Candle var och vi fick dem på oss. Ingen större skada skedde som tur var och Candle accelererade vidare och sprang in en 2a plats inte långt ifrån 1an! 
Är så stolt över henne!
 
Efter travet åkte vi och badade i Blå Lagunen. Det var en lång bilresa dit men det var coolt att vara där. Vattnet var helt genomskinligt och ganska varmt om man jämför med annat. Nackdelen var väl att det var grus botten och "grus-strand" samt att det vart jätte djupt! Men härligt var det iallafall!
 
 
Så trots alla små missnöjen i våra lopp kan jag uppriktigt säga att jag är nöjd över resultaten i helgen! Klart att det var onödigt att tjuvstarta etc, men nu har jag lärt mig och jag kommer att vara nogrannare i framtiden! Hela vistelsen på Gotland har varit helt underbart! Lite sömn, fulla dagar men gör man saker man gillar så är det inga problem! Det var skönt med lite semester! hehe!
 
 
 
 

Publicerat den 2013-08-05 - klockan 22:25:19






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback