Det absolut viktigaste

Det finns tre saker som jag, utöver alla andra viktiga grejer, anser är extra viktigt att tänka på när man är runt hästar. Saker som jag anser är en självklarthet, men som vissa aldrig ens har tänkt tanken på. Saker som jag reagerar på när andra inte gör och nästan bara vill skrika åt dem att de dem gör är fel! Saker som jag för ett år sedan inte tänkte på särskilt mycket.
 
1. Faserna
Päls, hud, muskel, skelett. Röst, skänkel, spö. Röst, överreagerad röst och stamp i marken, utfall. Jag tror att ni förstår vad jag menar men vet ni varför detta, enligt mig, är så otroligt viktigt? Jo, för att det är såhär hästarna pratar och ni vet alla vart jag står gällande kommunikationen mellan häst och människa. Hästarna börjar alltid med att varna (stryka öronen bakåt), lyssnar inte "fienden" så svänger hästen lite med huvudet och viftar på svansen med bakåt stryckna öron för att sedan som sista fas göra utfall mot "fienden" och bita/sparka. Om vi rättar oss efter hästarnas sätt att kommunicera så kommer färre missförstånd att ske och vi kommer lättare kunna kommunicera med våra vänner.
 
2. Tonfallet
Tror ni att hästarna vet vad "nej" betyder? Tror ni att hästarna vet vad "duktig häst" betyder? Nej, hästarna, precis som de flesta andra djur, går efter tonfallet. Därför är det så viktigt att du är konsekvent med hur du säger. Hur du låter, hur du rör dig när du säger det och framför allt när du säger det. Allt spelar roll och var noga med att inte missbruka din "makt". Säg inte nej för intet och genomför alltid din order. Har du sagt nej till att äta höstråna i ryktlådan så är det nej nu, och från och med nu!
 
3. Lyssna på hästen
 Lyssna på hästen. Lita på hästen. Iakta hästen och försök att förstå dig på denne. Se saker ur hästens perspektiv, försök att tänka som hästen och var inte rädd att prova något nytt, släppa efter på gränserna.
Ett exempel: Vi har en spolspilta i vårt stall som vi även använder till att ställa hästarna i när den stora stallgången blir full. På golvet i mitten av spolspiltan finns ett galler, ett galler som många av hästarna tycker är lite obehagligt. 
Då kan man börja med att tänka sig: Varför tycker hästen att det är obehaligt? Jo juste, hästen har inget djupseende. De kan alltså inte se att ifall gallret på något mirakulöst sett skulle gå sönder så finns det ett golv ca 30cm ner under. Sen kan man också fundera på varför hästen reagerar varje gång och inte slutar efter att ha gått över det några gånger: Jo, hästar materialisar inte utan en sten för dem är inte en sten nästa gång.
Jag har sett att Witezz väljer att stå på sidan av gallret och dessutom stå och hänga frammåt i kedjorna för att se de andra hästarna och ha utsikt över hela stallgången. Hon har absolut inga problem med att gå varken in eller ut igenom spiltan och att stå på det skippar hon gärna. Därför knäpper jag ibland upp grimman och lägger runt halsen. På så sätt kan Witezz gå fram några steg och man ser tydligt att hon trivs mycket, mycket bättre med det!

Att lyssna på hästen är nog det absolut viktigaste av dessa punkter även om alla är otroligt viktiga. Det gäller att värdera vad som är viktigast. Att hästen är nöjd eller att svansen är borstad. Att hästen är nöjd eller att hästen står på gallret. Ibland får man helt enkelt ställa sig frågan "Är det jag eller hästen som vill detta?" Sen kan man självklart öva bort vissa saker men det är en helt annan sak!
 

Publicerat den 2013-12-07 - klockan 12:11:00





» Linda

vacker bild

2013-12-07 » 13:15:19

Bra skrivet tycket jag. Många som inte tänker på hur hästar kommunicerar. Istället för att bli arg kan man väl försöka förstå vad hästen vill? Och varför den gör som den gör.

2013-12-07 » 20:34:20

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback