Det här får aldrig hända

Rädslor finns det gott om i hästsporten. Vi är rädda för att ramla av, att inte klara nästa hinder eller att rida fel på dressyrbanan. Att hästen ska säga från är nog också en av många rädslor som många förföljs av, men inte erkänner. Jag är också rädd för att misslyckas och inte uppnå de mål och krav jag, och andra, har på mig.
 
En annan rädsla jag har, som jag är otroligt rädd för och som förföljer mig på dressyrbanan, travbanan, träningar, skogsmulle utritter, hopptävlingar, ja... överallt. Det är rädslan för att något allvarligt ska inträffa. Att någon av hästarna i stallet ska skada sig allvarligt, att någon av hästarna ska skadas så allvarligt att de..... måste... tas bort.

Värst av allt skulle vara ifall det inträffade med mig på ryggen eller i vagnen. Jag vet inte om jag någonsin skulle kunna förlåta mig själv, jag vet inte om jag någonsin igen... skulle ta mig upp på hästryggen. Ifall Witezz skulle snubbla någon gång när vi klättrar och få en fläkskada, eller om Candlelight någon gång under ett lopp där hon är i ledningen skulle gå omkull...
 
Det händer att jag drömmer om detta, tänker på det och tårarna väller upp. Det får aldrig inträffa.
 
 
Någonting liknande har faktiskt redan inträffat. Candlelight "stannade"/galopperade på stället mitt i ett lopp och började andas otroligt tungt. Det var... som att hon inte fick luft. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag manade på henne frammåt och vi joggade i mål. Det var sjukt läskigt, mina ben gick knappt att stå på och det allra värsta var att dimman var så tjock att ingen såg. (bilden ovan, när vi kommer ut ur dimman... 400m efter bilden är tagen inträffade det..)

Publicerat den 2013-12-14 - klockan 17:01:00






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback