Träning utöver ridning

Visste ni att det absolut bästa för en ryttare med sikte på en bra sits och långa svettiga dressyrpass i sommar är att träna lite utöver sin ridning. Det behöver inte nödvändigtvis vara på gymmet, men att hela tiden upprätthålla en bra bålstabilitet med lite magövningar, lite lårstyrka med benövningar och dessutom konditionen genom att regelbundet ta några promenader eller springturer.
 
Jag vet själv hur magen värker efter några varv på volten i nedsittning, hur låren fylls med mjöksyra efter några galoppintervaller i galoppsadeln och hur svetten rinner efter en ordentlig sträcka i trav. Därför tränar jag utöver min ridning.

Jag går ner till gymmet och går eller springer på bandet, väljer att gå framför att cykla och cykla framför att åka bil och  så följer så ofta jag kan/orkar med Alex ut med hunden. Jag gör både mag, rump och lår övningar och tränar dessutom judo en gång i veckan. Tränar ni någonting utöver ridningen?
 

 
 

Publicerat den 2013-12-17 - klockan 16:10:13





Träning utöver ridningen är riktigt bra för din sits och styrkan att kunna räta upp hästen och att du ska kunna orka jobba hela passet. Om vi ryttare inte orkar igenom ett pass varför ska då hästen göra det.
Jag tränar både fotboll och gör övningar hemma utöver ridningen. Ben, mage, armar och rygg är det jag tränar mest.

2013-12-17 » 22:20:39

Träning utöver ridningen är riktigt bra för din sits och styrkan att kunna räta upp hästen och att du ska kunna orka jobba hela passet. Om vi ryttare inte orkar igenom ett pass varför ska då hästen göra det.
Jag tränar både fotboll och gör övningar hemma utöver ridningen. Ben, mage, armar och rygg är det jag tränar mest.

2013-12-17 » 22:21:16

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback