För att klara upp lite frågor hos er!

Har på senaste fått in en jäkla massa kommentarer angående att Witezz kliar manen. En del har frågat varför, en del har kommit med tips  vilket jag självklart uppskattar. Men tänkte med där här inlägget stilla era frågor!
 
Varför kliar Witezz?
Vi är 99.99% säkra på att anledningen till Witezz kliande är knott. Alltså knottexsem i "manbotten/svansbotten".
 
Hur kan vi vara så säkra på det?
1. Hon kliar endast på våren/sommaren. Då man börjar se mygg och knott!
2. Andra av våra hästar som också har haft problem med kliandet har nu flyttat till ett ställe med betydligt
    mycket mindre knott. Och hon slutade klia på stört.
 
Sen kan vi aldrig vara helt säkra. Jag önskar att Witezz kunde prata och berätta vad felet är.
 
Vad gör vi åt det?
1. Jag smörjer in de ställena där Witezz har kliat med ett medel som kallas Kill-itch.
2. Jag duschar Witezz när hennes man är smutsig och äcklig. Detta för att undvika extra irritation i hennes
    hårbotten.
3. Jag smörjer in Witezz hårbotten med en Aloevera spray från K9. Det gör jag dom dagarna då jag inte
    använder killitsch, och jag gör detta för att hålla hennes hårbotten mjuk och len.
4. Jag sprayar Witezz med flugspray för att hålla majoriteten av alla insekter borta!
 
Hjälper det?
Ja det hjälper! Witezz kliar fortfarande, det tar tid, men det går absolut frammåt! För 2 år sedan hade Witezz ingen man kvar efter sommaren. Förra året hade hon kliat av en bra bit av hennes man, men hade forfarande lång man kvar på vissa ställen (Väldigt tunn och asfult var det dock). Och i år saknar hon ännu inte man helt någonstans, men hennes man är väldigt tunn och liksom ojämn - nästan som uppklippt - och på ett ställe (samma som hon klade bort allt ifrån förra året) har hon bara några få hårstrån, men det är man kvar iallafall!
 
 
Skämt åsido så önskar jag bara att hon kunde sluta klia och ha sin långa fina man, jämn och fin! Det här är också anledningen till att jag längtar till vintern - då växer hennes man ut! 
 

Publicerat den 2013-07-10 - klockan 15:01:00






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback