Gör ditt egna hästgodis

Du behöver detta:
- 1 äpple
- 1 morot
- 3 dl havregryn
- 120 g. ljus sirap
- Karamell färg
 - om du vill

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Riv moroten i ett rivjärn med små hål, så det blir finrivet. Sen kramar du ut all ”saft” så det blir torrt (det gör man för att smeten inte ska bli så blöt). Sen river du äpplet i lite större hål, och kramar ut ”saften” på det också. Sen blandar du ihop morötterna och äpplena.

Sen blandar du ner havregrynen och sirapen (blir smeten för lös är det bara att tillsätta lite mer havregryn, testa dig fram!)
Rör runt tills allt blivit tillblandat och jämn, då häller du i karamell färgen (om du vill ha det) och blandar igen.

När smeten är klar är det bara dags att klicka upp smeten som små kakor/godisar på plåten, man kan själv bestämma vilken storlek man vill ha på godisarna. Jag rekommenderar att göra dem som en 5 krona ungefär, lite större.
Stoppa in plåten med godisarna på i ugnen och låt dem vara där inne i 15 minuter.

Godisarna på bilden är inte mina godisar. Jag glömde fota mina, men tänkt dom här - fast rödare!

[bildkälla;]

Ett jätte bra recept, lätt att göra och väldigt uppskattat av hästarna. Jag kommer helt klart att fortsätta göra dom här åt min polle, bra mycket billigare än att köpa en ask md typ 20godisar i för 50kronor. Det är absolut inget i dem som kan klassas som doping!


Publicerat den 2013-06-28 - klockan 12:05:04





Åh va bra att du la ut receptet! Super goda godisar enligt våra hästa me, Next up- baka ;)

2013-06-28 » 12:20:46

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback