Skydda din häst mot sommarplågorna

Sommarvärmen letar sig in i landet och så gör även flugorna och knotten. Jag har sett ett antal bromsar också, men dom har inte riktigt börjat sätta sig på hästarna ännu.

Men för att vara riktigt förberedd gäller det att ha dom rätta grejerna. Därför tänkte jag tipsa lite om vad jag använder och vad jag tycker funkar absolut bäst för mig och våra hästar!
 
Mot flugor och insekter:
Ultrashield Absorbine är en favorit hos många, även i vårt stall. Det är enligt mig det överlägset bästa flugmedlet och våra hästisar älskar det. det håler flugor och mygg borta all day long! Det är inte det billigaste medlet, men absolut värt pengarna. Finns att köpa på Hööks tillexempel.
 
Mot knotteksem:
Killitch är effektivt och bra mot hästar med knotteksem. Det vill säga, hästar som kliar man och svans. Jag har, sedan våren började kika fram, varannan dag smörjt in man och svans på Witezz, där hon kliar. Har även smörjt in hennes juver och lite vid virveln på halsen där knotten haft party, och hon har inte kliat knappt något i år.
Viktigt är dock också att varva med ordentliga av duschningar då det också är en påverkande faktor att hästarna är fettiga i mannen.
Killitch finns inte att köpa i Sverige, utan måste importerad från England, vilket du bland annat kan göra HÄR.
 
Sen är en bra och funktionell flugluva också att rekommendera. Finns hundratals olika modeller och alla är de bra på olika sätt. Vi använder oss utav den vanliga modellen och tycker att den funkar helt okej. Ligger inte emot ögonen och skyddar mot flugor i ansiktet.

Publicerat den 2013-06-05 - klockan 11:40:16





Det är så gulligt när hästar går med täcke och flughuva! vet inte varför men typ supergulligt <3

2013-06-05 » 22:17:50

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback