Turbo Star International, Så här gick det

Nu så, efter 3h resa hem igår och några välförtjänta timmars sömn så känner jag mig tillräckligt vaken för att. sammanfatta denna 3dagars resa här på bloggen. Jag tänkte göra detta i 2 olika inlägg, ett för fredagen och ett för de andra 2 dagarna.

Vi börjar med torsdag kväll och fredagen.
Jag började alltså mitt sommarlov med att stå i stallet och fläta och täcka hästar fram till sent på kvälle för att sedan gå och lägga mig  3h, gå upp 02.30 och åka iväg till Strängnäs där utställning höll hus. 

Hoppklassen var först ut, en clearround på 60cm.
Det är här jag vill skriva att det gick felfritt. Att vi fick en rosett samt stående applåder. Men icke.
Faktum är att jag inte ens kom fram till första hindret... Här nedan ser ni en väldigt dåligt gjord banskiss i paint.. Den rött inringade området är alltså precis innan start, och också det området som Witezz tyckte var otroligt läskigt. Efter ca 5-6 försök fick jag änligen igenom henne, men inte var det mycke till fart och farten tog slut när jag kom fram till hindret.

Har klippt ihop en liten film från hoppningen. Tog inte med hela eftersom att tempot var så lågt att dessa 5 hinder jag kom över tog ca 5 minuter.. hehe. Watch and enjoy.
 

 
Som ni kanske ser så var Witezz koncentration någon heeelt annanstans och det kombinerat med att jag red som en kratta resulterade alltså i detta. Nu bör tas i förakt att jag alltså har hoppat Witezz ca 5-6 gånger innan. Hon har varit i ett ridhus 3 gånger i sitt liv och det här ridhuset var otroligt mörkt. Hon är även bara 5 år och vi var inte här för att vinna. Vi har här för att ta med Witezz ut på ltie tävlingar, få lite erfarenhet och se ltie vart vi ligger någonstans. I övrigt har jag heller inte så mycker erfarenheter av hoppning och vi ska båda lära! 

Jag är faktiskt otroligt nöjd över vår insats. Jag hade kunnat gett upp, börjat lipa och avbrutit rundan. Men jag försökte skaka av mig alla onda känslor och fortsätta rundan efter domarens instuktioner. Han var otroligt snäll, och det tackar jag för! Egentligen skulle vi nog ha varit uteslutna ca 5 gånger. haha!
 
Efter hoppningen var det sedan dags för första dressyrprogrammet - L:C1. Det gick mycket bättre än hoppningen även om det verkligen inte gick så bra det kunde. Vägarna var bra, övergångarna var bra, men sen var det de här med galopperna... Witezz har alltid varit svagare i vänstervarv. Det vet ni. Vi har övat och övat för att få till dessa och övning ger uppenbarligen färdighet när Witezz tydligen inte längre kunde fatta höger galopp. haha!
 

Förmodligen är det så att jag var så himla koncentrerad på att få till vänstergaloppen att jag helt enkelt slarvade med högerfattningen. Hur som helst så räckte min prestation till 59.45 % och en oplacerad 5eplats. Jag var nöjd, men oj så bestämd jag var på att få över 60% och sätta galopperna på L:B1an senare.
 
Som vanligt så skrittade jag programmet på framridningsbanan. nu om någåt var hon ju uppvärmd så i Skritt ställde och böjde jag henne för att sedan endast ta galopperna som är i L:B1an. Även det är gången satt galopperna superfint, precis som de andra gångerna på framridningen. Skillanden var att jag gick nu in på banan med inställningen att på mitt protokoll ska det stå en procentsumma över 60, och bra poäng på galopperna.
 
Jag red programmet, var så koncentrerad att jag säkert såg sur ut. Vi red igenom programmet, vägarna satt, Witezz lyssnade på mig. Jag hade tagit till mig av protokollet från L:C1an och försökte för kung och fosterland att hålla händerna mer still och stadigt. Kan säga att det inte är lätt när man sitter på en häst md väldigt stora rörelser. Galoppmomenten kom och... DET SATT!! Fattningen satt, volten satt, ökningen satt, avsaktningen satt och jag han få tag i henne för att få till hörnplaceringen! Vi kom till det andra galoppen DEN SATT OCKSÅ!!!!!
 
(Jag har ingen aning om vad som har hänt med filmen, varför det inte är över hela skärmen. Kan heller inte fxa det på något sätt, men ni kanske ser lite iallafall!)
 
Jag var så otroligt jäkla glad att när vi kom till uppridningen där det var dags att hälsa av kunde jag inte sluta le och glömde dessutom att på något sätt jobba henne i form. Den måste däremot ha varit jäkligt rak för jag fick en 7a på den ändå. Förövrigt nådde jag mitt mål med +13. Fick 73.__%!!!! Första gången någonsin vi är med i en riktigt tävling, första gången någonsin vi startar L:B1. Vart en oplacerad 4, slagen med 3 procent. haha.
 
Är hur som helst otroligt nöjd över mina och Witezz prestationer. Hon är ung och ovan utan erfarenheter, jag har inga direkta erfarenheter medan dom vi tävlade emot har startat flera gånger förut och har hästar som är lite äldre. Vi kommer tillbaka nästa år och då jäklar ska jag sätta dem på plats allihopa!
 


 
 

Publicerat den 2013-06-17 - klockan 11:47:16





Åh vad kul, tycker att ni va superduktiga eftersom det va första gången och allt, dressyrprogrammet såg super ut! Bara tagga om till Rimbo nu då :P
Juste, avgörs tävlingen om k´9 horse produkterna imorgon? <3

Svar: Tack s mycket, jag är superdupernöjd! Yes det gör den! Bra att du påminde!
norinjonna.blogg.se

2013-06-17 » 12:12:50

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback