Det här var vändningen - vi har det så mycket bättre nu

Det var en dag. En dag precis som alla andra dagar. Jag gick till hagen för att hämta Witezz, precis som alltid. Skillnaden idag vad dock att Witezz strök öronen bakåt när jag tog på henne grimman. Det var som att en elektrisk stöt gick igenom hela min kropp. Hon har aldrig gjort så förut.
Vissa av er som läser min blogg undrar kanske vad som var så hemskt med det, medan ni hästmänniskor här på bloggen känner precis vad jag menar.
Grejen är ju att varje hästmänniska, borde iallafall, sträva efter glädje i sin relation med hästen. Bakåtstrukna öron betyder att hon är lite irriterad över vad jag gjorde.

Här vändes allt. 
Jag läser en blogg, en blogg som handlar väldigt mycket om att respektera hästen och lyssna på vad hästen säger. Inte fören nu gick det upp för mig att Witezz kanske inte tycker att det är så roligt att vara med mig.
Så jag började läsa runt på internet, googlade saker såsom "bra relation med hästen", "förbättra relationen mellan häst och ryttare" etc. Jag kom in på NH, läste runt och plockade olika bitar från olika sidor och pusslade ihop en egen strategi som jag började med redan nästa gång jag var i stallet. 

Jag läste om tillexempel hur man leder hästen. Och plockade dessa bitar
 - När hästen går där du vill, låt den vara. Det innebär ingen ögonkontakt, inget gulligullandes, slappt grimskaft.
   Hästen trivs bäst när den får vara ifred. Den är din belöning till hästen när den gör som du vill.

Sen har jag bland annat haft henne lös ett par gånger på gången. Bara för att visa att "Jag lyssnar på dig, vill du gå - gå. Jag litar på dig" 
Jag har också tänkt extra mycket på DEN HÄR texten jag la ut för någon vecka sedan. Hur ska Witezz veta vad den är jag blir arg på? Därför har jag tänkt extra mycket på att vara konsekvent och att inte blir sjukt sur första gången hon gör något. Hon vet ju inte vad reglerna är...
 
 
Jag märker otroligt mycket skillnad på Witezz redan. Hon följer mer än gärna med mig ut ur hagen, hon buffar och puffar på mig när jag börstar henne. Jag har mycket lättare för att få henne att komma upp bredvid mig när jag går. - förut fick jag dra i grimskaften och smacka som bara den, och det slutade ändå ofta med att hon hamnade där bak sen igen - Nu räcker det med att jag lägger lite tryck i grimskaften och smackar lite på henne så kommer hon.
 
Nyckeln till det jag och Witezz har haft svårigheter med var alltså mitt sätt att vara runt henne. Jag är mycket gladare nu, ser och uppskattar Witezz på ett helt annat sätt och respekterar att hon har en egen vilja. Vilket gör att Witezz respekterar mig också! Hon lyssnar på mig och gör sitt bästa runt omkring mig.
Jag har också lite variation - jag tvingar henne inte att alltid gå bredvid mig när vi går till och från hagen, men det är väldigt viktigt då att du skiljer på när du vill det och när du inte vill att hon ska gå där. Och jag tricktränar henne. Gör annat utöver ridningen som får mig på skratt och gör Witezz gladade!
 
Vi har dock långt kvar! Det här är bara andra veckan av väldigt många!
Hur är relationen mellan dig och din ponny/hund/katt/m.m och vad gör du/har du gjort för att förbättra den?
 

Publicerat den 2013-03-13 - klockan 11:23:00





» erika

Tack söta rara! :) jag följer dig nu men la till dig via mobilen s kunde inte se vilket nr jag blev =/

Svar: Okej! Jag följer dig nu som nummer 13 :)
norinjonna.blogg.se

2013-03-13 » 13:17:10
» Rob

Hallå hallå,
Vilken fin häst du har där! :)

Allt bra med dig annars? :)

Svar: Tack så mycket!Ja allt är bra! :)
norinjonna.blogg.se

2013-03-13 » 13:38:30
» Rob

SV; Härligt att höra :)

2013-03-13 » 13:45:13
» Tilde

jag håller också på med natural horsemanship, jag har tillochmed åkt på massa kurser med min lilla häst (inte bara för att lära oss, vi har problem i ridningen) det är otroligt lönsamt, min relation med Rosette har bara byggts upp av det. När jag fick henne hade hon ingen respekt för människor alls. Nu lyssnar hon oerhört mycket från marken ;)

Svar: Åh gud va kul! Kan inte du skriva något inlägg om det på din blogg? :)
norinjonna.blogg.se

2013-03-13 » 13:48:48
» Sara

Det verkar vara så härligt att rida! Fin blogg!

2013-03-13 » 14:06:06

sv: Tack så mycket! Har lagt till dig på bloglovin nu, blev nr 29. Säg till när du har lagt till mig :D
Kram

2013-03-13 » 14:20:13
» Ida

Fin bild!

Sv: Tack! Följ mig först;)

2013-03-13 » 18:31:52

va sööt bild:)

Svar: Tack! :D
norinjonna.blogg.se

2013-03-15 » 23:58:53

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback