Hur ser du på användning av spö?

Jag läste en text angående användning av spö vid ridning och hästhantering för en dag eller två sedan och tänkte fråga hur ni ser på det hela.
Utdrag ur texten:

"Nej, du stöttar inte din häst, du pushar inte den, du hjälper inte den på traven. Du slår den. Du slår din häst. Det är precis det du gör varenda gång du låter spöt slå mot din hästs kropp. Du slår den. "


Jag rider och kör alltid med spö. Men att jag har spöt i handen betyder inte att jag använder det, utan jag har det med för att kunna korrigera samt förlänga mina hjälper. Jag använder också spöt för att förstärka mina hjälper när bara skänkel och röst inte hjälper.
 
Spöt ska inte användas som bestraffning av något sätt, utan för att agera "förlängd arm". Att slå en häst är aldrig okej, men en tillrättavisning är ibland nödvändig!

Hur ser i på det här med spö? 
 

Publicerat den 2013-03-14 - klockan 18:39:00





SV: tack jag har lagt till dig och blev nr 44 :)

2013-03-14 » 19:16:20

Hejsan! nu har jag kört i gång en tävling på bloggen där du kan vinna ett armband med fjäder på som står för wisdom! Gå gärna in och anmäl dig! :)
http://annsoh.blogg.se/2013/march/tavling-vinn-ett-armband.html#comment

2013-03-14 » 19:19:59

Jag har lagt till dig, nummer 45 :)

åh, tack så mycket! :D Din blogg var också superfin! Jag rider ju med arab, sköthäst. Fast angloarab, vi är rätt lika! Ska börja träna på riktigt, sedan ut på någon liten tävlingen men målet är att börja tävla på riktigt! :D hur gammal är du?

Håller med, spön får användas. Hästar är snälla djur, MEN de kan vara farliga. Kanske låter som om jag slår ihjäl hästarna, det gör jag inte. Men hästen ska respektera dig. Hur gör du då om de vill säga springer in i dig? Då du kanske har ett spö till hands? Slå tycker jag är att ta i. Medan jag mest duttar, eller kan "klatsha" (inte så hårt som det låter) till. Vissa situationer kan bli farliga. Men jag är inte den som använder spö så mycket, men håller med. Det är en förlängd arm och en bra hjälp. Däremot de som klatchar till spöet i röven på en hopptävling för att "hästen hoppade inte" dvs. kom fel in, kanske blev rädd, eller ryttaren hade för lite fart? vad vet jag? Sådant mår jag dåligt av i vilket fall! Sedan är det en sak om man manar på hästen för att inte ex. krascha.

2013-03-14 » 19:30:14
» Julia

Hej!

Jag har en this or that på min blogg och alla som frågar mer än 15 "frågor" får en FET länk.

http://juliapalmersjo.blogg.se/2013/march/tidsinstallda.html

(Förlåt om du inte gillar sånnahär kommentarer)

2013-03-14 » 20:43:04

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback