Tänk om alla tänkte att hästhantering var som trickträning...

...tänk så många missförstånd som aldrig ha ägt rum.
 
Allt för ofta får jag frågor om Witezz trick. Hur lärde jag henne, vilka kan hon och hur många kan hon... och alltför ofta har jag lust att svara att hon kan så otroligt många! Hon kan gå bredvid mig i grimskaft, hon kan stå i kedjor, hon kan fatta galopp, hon kan göra halt, hon kan gå framåt för skänkeln, hon kan yoga, hon kan skaka på huvudet och så många fler trick! Precis som era hästar kan!
 
Jag har på senare tid insett att om alla skulle se hästhantering som trickträning så skulle vi kunna undvika så många missförstånd mellan häst och ryttare. Alltför ofta beror nämligen dessa missförstånd på att vi tar för givet att våra hästar kan vad vi ber dem om. Men precis som med yoga så måste jag lära min häst att gå bredvid mig i grimskaft, och precis som med yoga så har vissa hästar lättare för det än andra.
 
 
Sedan jag började tänka så här så har min förståelse för Witezz och hennes konstigheter blivit större. Jag blir inte lika arg på henne när hon till exempel inte fattar rätt galopp. Vilket jag dock anser att hon borde kunna vid det här laget. Utan istället tänker jag om och skriver upp detta på mig "att-träna-på" lista och så ser vi till att träna så mycket på den galoppen som möjligt. 
 
Oftast uppfattas hästar och ponnysar som dumma och mosträviga när ett sådant här missförstånd uppstår. Du blir hårdare och hårdare, argare och argare. Kanske åker till och med spöt fram och hästen - ja den förstår fortfarande lika mycket, om inte mindre. Det här inlägget går hand i hand med ett annat inlägg jag skrev tidigare, som jag inte hittar just nu, vilket handlade om kommunikationen mellan häst och människa. Hästarna har sitt språk, människan har sitt. Hästarna kan inte lära sig vårat språk, men vi kan iallafall försöka lära oss deras, och genom att lära oss deras språk så ökar vår förståelse för dessa djur ännu mer. Varför reagerar de som dem gör?
 
Visste ni tillexempel att en häst ser saker ca 50% förstorat. Visst känns det inte lika konstigt längre att hästarna reagerar på plastpåsarna i skogen?
 
 
 
Från och med nu kommer iallafall jag att börja tänka på detta viset! Är ni med mig?

Publicerat den 2013-10-13 - klockan 22:28:00





» Maja

Sv: Tack så jätte mycket! :D

2013-10-13 » 22:40:18

sööt bild på er!

2013-10-14 » 01:14:29

Oj jag har aldrig riktigt tänkt på att hästen ser saker större än vad de egentligen är. Sedan har jag aldrig tänkt att en galoppfattning räknas som ett trick. Men det är klart de är! Hästen gör ju inte galoppfattningar i form naturligt eller hoppar 2m naturligt frivilligt. Bra inlägg!

2013-10-14 » 07:45:35

Menade 1m och inte två i kommentaren ovan. ^^

2013-10-14 » 07:46:39

ORTROLIGT bra inlägg!!

2013-10-14 » 16:42:24

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback