Think positive & positive things will happen

Witezz var grym idag! Vi var så grymma! Att rida ut i skymning är inte alltid det lättaste, speciellt inte på en häst som knappt klarar av att rida ut i solsken. Allt var läskigt. Löven på marken, läskiga. Det gula gräset, läskigt. Skuggorna, superläskiga! Som grädden på moset var hon riktigt pigg.
 
Vad jag är mest stolt över är hur jag lyckades vänta allt det här till en positiv grej. Jag gjorde något jag alltid velat göra men aldrig har gjort pågrund av mitt riktigt dåliga temperament. Men idag var jag lugn. Bad henne att gå frammåt, berömde massor och tog vara på hennes pigga humör och jobbade ihop henne ordentligt.

Vi jobbade, som planerat, med mycket övergångar. Först lät vi dom ta en galopp bara för att få springa av sig lite. Mest för att Witezz i princip hoppade på stället. Sen ställde jag mer krav på Witezz. Bad henne att vänta på mig och skritta, trava eller galoppera i det tempot jag bad om. Vi gick först efter ett tag, vilket jag verkligen inte ångrar! Det gjorde att Witezz vart ännu högre i formen och blåste upp sig mer. Riktigt härlig var hon att rida faktiskt. 
 
Jag tänkte på vad vi har tränat lite med på de senaste ridlektionerna. Jag tänkte på att verkligen sätta mig ner i sadeln, lägga vikten i stigbyglarna och sträcka upp mig. Att hålla i henne ordenligt och ständigt kontrollera tempot. Hon får inte springa iväg från mig. Hon får inte slänga runt med bakbenen som om det vore små repstumpar. Dom ska med in, under henne.
 
 
Galopp övergångarna var så otroligt bra idag. Jag satt ner i sadeln, kontrollerade henne, gav en tydlig och korrekt galoppskänkel och red. Det resulterade i en häst som väntade på mig, tog ett galoppsteg i taget och var riktigt lyhörd! Det räckte med att jag tog lite, lite grann i handen så saktade hon av. Sedan räckte det med att jag tog fram "innerskänkeln" och la på lite lätt så fattade hon rätt galopp. 

Gissa om det var en glad ryttare som släppte på tyglarna och hörde sin häst frusta?! Något som också gjorde mig glad var att jag under hemskrittningen kom att tänka på hur långt vi faktiskt har kommit. Mål som jag satte upp i slutet av sommarlovet är nu uppnådda och jag har börjat tänka ut nya! 
 
Imorgon tar vi de tlite lugnare. Fokusen kommer att ligga på back-och bergsklättring. Witezz får gå i en lång och låg form men där jag ändå bestämmer tempot! Nu däremot, medan Witezz smaskar vidare på sitt hö ska jag sätta mig och läsa 3 kapitel i psykologiboken. Stort prov imorgon på ett ämne som jag inte alls är särskilt bekant med. Jag har laddat upp med iskallt vatten och lite gott från hemmakväll, det blir sent ikväll och tidigt imorgon bitti!
 

Publicerat den 2013-10-08 - klockan 21:20:09






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback