Today was a good day!

Idag var det endast tre hästar att träna vilket betydde att Witezz fick träna lite själv. Tänkte först rida ut och bara mysa lite men sen kom jag på att det finns någonting som hon behöver mer än mysridturer. Tömköras. Ska ju egentligen göra det minst en gång i veckan men jag vet inte sjutton vad som hände med det. Tiden bara försvann och skolan började. Men idag var det i alla fall en helt perfekt dag för lite tömkörning! 
 
 
Det blir lite träning både för henne och mig då jag fortfarande inte är världsmästare i att tömköra. Det är riktigt svårt faktiskt, svårare än jag någonsin kunnat tro. Hur som helst så fokuserade jag ganska mycket på mig själv faktiskt. Sänkta axlar, stadiga händer med kontakt i Witezz mun utan att hon flöt varken in eller ut. I början var det riktigt knackigt men det blev bättre och bättre! 
 
Witezz däremot fick gå en låg och självbärande form - eftersom att jag hade lite svårt att hitta stödet - och så tränade vi lite på de här vanliga, men viktiga, grunder. Som att öka när jag ber om det och stanna när jag ber om det. Jag försöker träna Witezz till att stanna när jag säger "ptrooo" utan att jag behöver ta så mycket i munnen på henne. Vill att hon ska bli lite mer röststyrd liksom. Vilket kanske verkar ganska opraktiskt med tanke på att man inte får göra några ljud på dressyrtävlingar, hehe. 
 
 
Candlelight fick komma ut och busa lite med mig också. Hoppade upp barbacka och travade ut på en liten tur. Vi tog en liten galopp där hon fick springa på lite. Hur mysigt är det inte att sitta barbacka och bara dudra på i galopp, supermysigt. Vad som inte är lika mysigt är avsaktningen till trav. Det gäller att luta sig bakåt och få fatt i en lugn trav så fort som möjligt! Min lilla ponniplutt tyckte iallafall att det var väldigt roligt och frustade flera gånger på vägen hem!

Publicerat den 2013-10-06 - klockan 20:43:58





sv. haha nä det var inte skönt..

har en tendens att göra det ja.

2013-10-07 » 08:00:38

Jag ska longera min ponny en gång i veckan egentligen för att han ska bygga upp muskulatur själv. Men det sket sig då jag är för lat att gå till stallets ridbana som är någon kilometer bort.

2013-10-07 » 10:00:12

Och Witess är ju såååå söt!!!

2013-10-07 » 10:01:31

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback