Gårdagens dressyrpass

 
Witezz var så duktig! Fick värma upp själv och sedan skritta en bra lång stund in på passet eftersom att Sofia hoppade upp och testade Strumpan lite. Det tog lång tid och man kan inte säga annat än att mina häst var uppvärmd sen. 
Igår jobbade vi med, just vad jag skrev om för några dagar sedan - att få med bakbenen. Vi jobbade med mycket övergångar, att Witezz skulle vara framme för skänkeln och lyssna på så små hjälper som möjligt. Vi tränade också på min sits, att jag inte ska vara tryckande me skänkeln utan jag ska släppa ner den. Att jag ska räta på mig och verkligen sitta i sadeln samt att jag ska ta upp handen. 
Allt detta spelar så otroligt stor roll för att hästen ska kunna samla sig. Mycket mer än vad man tror! 
 
Tanken var att Witezz skulle lägga sig i en högre form och få med sig bakbenen under. Vi gjorde som sagt mycket övergångar och fokusen var att hålla kvar henne och fånga in henne i övergången. Det gick väldigt bra måste jag säga och jag var väldigt nöjd över min och Witezz prestation! Hon var verkligen jätte duktig och lyssnade väldigt bra på, för henne, helt främmande uppgifter! Jag ser framemot att fortsätta kämpa med det här och få den finaste ponnyn i världen.
 
Nästa gång tror jag att jag skulle rida igenom programmen inför dressyren vilket jag också ser väldigt mycket framemot! Måste verkligen sätta det här! Allt känns så bra nu. Galoppfattningar sitter stenhårt i båda varven. Inte en enda gång fattade hon fel galopp igår då vi gjorde galoppfattning efter galoppfattning, inte en enda gång! Hon känns jätte bra med latexen på bettet och dessutom känns våran relation väldigt bra just nu!


Idag får hon en riktigt välförtjänt vila och i helgen rider vi ut tillsammans med Anna, Maja och Ella! 

~ bilderna är tagna ifrån uppvärmningen av Anna ~
 

Publicerat den 2013-09-13 - klockan 13:24:30






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback