Stärkande för det mesta

Idag red jag, Anna och Maja ut på våra pigga ponnysar och tog dem på en riktig galopprunda! Vi red en runda med möjligheter för långa galopper. Alla våra hästar älskar att galoppera - bäst tycker dom nog om att galoppera fullrullekanelbulle mot varandra, men att cantra* långa sträckor fungerar också, och det var det vi gjorde idag!
 
Att rida ut och cantra långa sträckor är väldigt stärkande på många sätt för hästen. Det stärker inte bara muskler utan förbättrar även konditionen samt stärker skelett, senor och andra ligament i kroppen. Samma sak ifall du travar långa streckor i ett behagliggt tempo!
 
*cantra: galopp i ett tempo som inte är ansträngande för hästen. Det går varken fort eller långsamt, det går lagom. 
 
Witezz var pigg och frammåt idag vilket gjorde oss båda på bra humör. Att hon dessutom var väldigt sammarbetsvillig var bara ett stort plus! Jag lät henne gå lång och låg hela ridturen eftersom att det är vad hon ska göra under cantergalopperna och hon tittade inte på någonting och höll inte på att fjanta sig som hon förut brukade göra! Det var bara väldigt roligt att få komma ut och rida idag allihopa! Och att veta att hästarna tycker det är kul och samtidigt väldigt nyttigt gör bara allt roligare!
 
 
 
Idag satte Witezz tricket buga igen! Hon är så duktig och jag blir bara helt glad i hela kroppen! När man börjar lära sin häst ett trick känns allt så j*kla omöjligt. Allt man kan tänka på är "Varför fattar hon inte vad jag menar....?!" Men tro mig, ha tålamod! Dom ger med sig tillslut och även om det inte verkar som det så uppattar dom allt du gör och säger. Nu ska jag och Witezz träna vidare på buga, tanken är ju att hon sa kunna det utan att jag hjälper henne och dessutom på kommando! Heja oss!
 
~ En bild tagen av Anna "in action" ~
 

Publicerat den 2013-09-08 - klockan 19:15:55






Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email:


Din blogg:


Din kommentar:

Trackback